Hurja kipinä pallolentäjäksi

maanantai 01.03.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT MARJUT KOKKO, RAMI SAARIKORPI, JUHA PELTONEN
Kuumailmapallolennolla ovat Juha ja Katja Peltonen sekä Ilkka Korhonen. Kuva: Juha Peltonen

Joensuulainen 38-vuotias Juha Peltonen näki kuumailmapallon ensimmäisen kerran 2000-luvun alkupuolella Ilosaarirockin aikaan.

Kuumailmapallo on näyttävä ilmestys. Kuvassa on Koe ry:n OH-EDI. Kuva: Rami Saarikorpi

–Pysähdyin ihmettelemään sitä, ja siitä hetkestä alkaen aloin ajatella, että tuo on unelmani, joka tulee joskus toteutumaan. Kerroin kavereilleni, että unelmani on lentää kuumailmapallolla ja tulla isäksi, Peltonen kertoo.

Peltonen pääsi lennolle, kun hän sai vaimonsa kanssa häälahjaksi kuumailmapallolennon. Ympyrä sulkeutui, kun pariskunnan lento toteutui vuonna 2018 Ilosaarirockin aikaan. Kuten kuumailmapallolentämisessä aina, lennolle tarvittiin avustajia. Lennätyksen järjestänyt Ilkka Korhonen kertoi, että hänellä on käytetty pallo myynnissä ja avustamassa ollut Reijo Myyry kertoi myös unelmastaan kuumailmapalloilun parissa. Niin pallo päätyi Joensuuhun vuonna 2019, vaikka kellään tulevista lentäjistä ei ollut vielä lupakirjaakaan.

– Ensimmäisen tutustumislennon lajiin tulevalla omalla pallollamme meille toteuttivat Ilkka Korhonen ja brittiläinen lentäjä Howard Andrews. Kyseisellä lennolla olivat lisäkseni Reijo ja Joonas Myyry sekä Pekka Uuranne. Sattumien kautta tämä nelikko perusti heinäkuussa 2019 kuumailmapallokerhon. Kuumailmapallokerho KOE ry:n nimi tulee sanoista kokemuksia, onnistumisia ja elämyksiä, Peltonen kertoo.

Peltosen ensimmäinen koululento oli 1.3.2019 Lempäälässä. Koska Suomessa on vähän kuumailmapallolentokouluttajia, Peltonen ajoi aina sinne, missä Jouni Ruotsalainen ja Jukka Kujala olivat. Niinpä hän lensi koululentoja Nurmeksessa, Lahdessa, Lappeenrannassa ja Joensuussa.

–Kipinä oli hurjanlainen. Ensin oli odotus siitä, että pääsen edes pallon kyytiin ja sitten siitä tuli harrastus. Oli hienoa päästä polttimoon kiinni ja lentämään, Peltonen kuvailee.

Ennen koululentoja porukka oli saanut kaikki teoriakurssin materiaalit. Huhtikuun loppupuolella he kävivät perusasiat läpi Olli Luoman luona Hämeenlinnassa. Kuumailmapallolentolupakirjan suorittamiseksi vaaditaan vähintään 16 lentotuntia ja parikymmentä laskeutumista.

–Koulutuslentoihin kuuluu muun muassa nousu 1,5 kilometrin korkeuteen, jossa pallon kuoren annetaan jäähtyä taivaalla ja annetaan vajota kylmänä useamman sadan metrin matkan. Pallo muuttaa kylmänä vajotessaan muotoaan suppilomaiseksi, joka voi näyttää hurjalle maasta käsin katsottuna, mutta erilaisten tilanteiden ja turvallisten toimintatapojen oppimiseksi koulutus toteutetaankin, Peltonen kertoo.

Lupakirjan Peltonen sai puoli vuotta ensimmäisen lentonsa jälkeen. Tarkastuslento oli 30.8.2019 Hämeenlinnassa ja tarkastuslentäjänä oli Olli Luoma.

KOE Ry:n jäsenet ovat Joonas Myyry, Reijo Myyry, Juha Peltonen ja Pekka Uuranne. Kuva: Marjut Kokko

Säässä riittää oppimista

Haasteellisinta koulutuksessa Peltosen mielestä oli ja on edelleenkin sää. Kuumailmapallolennoille tehdään lentosuunnitelma, katsotaan sääennusteet ja lasketaan, miten paljon pallo etenee tuulen mukana tunnin aikana, sekä katsotaan, missä on laskupaikkoja.

–Lennolle lähtiessä laitetaan ilmaan luotauspallo, eli heliumilla täytetty pallo, jotta nähdään, mihin suuntaan se lähtee menemään, Peltonen mainitsee.

Hän korostaa pallolentämisen turvallisuuden tärkeyttä. Lennolle lähdetään vain, jos sää on turvallinen sekä kalusto ja miehistö kunnossa.

Koululennot mukaan lukien Peltonen on lentänyt noin 60 tuntia.
–Lentäminen on mukavaa, samoin kuin konkareiden kertomusten kuuntelu heidän kertoessa omista lennoistaan. Hiljaisen tiedon siirtäminen on tärkeää, Peltonen kuvailee.

Peltosta kiehtoo kuumailmapalloissa se, että jokainen lento on erilainen ja hauskoja sattumuksia riittää. Helmikuisen lennon hakureissu oli ikimuistettava, koska laskeutumispaikka oli hankien ympäröimä lampi. Kun koulutukseen kuuluva 1,5 kilometrin korkeuteen tehty korkeuslento oli onnistuneesti ja turvallisesti tehty, tuli poliisi koputtamaan kouluttajan kotiovelle; joku oli ilmoittanut hätäkeskukseen, että pallo on pudonnut.

Follow Your Dreams on Peltosen motto ollut läpi elämän – toinen kavereille kerrotusta unelmista odottaa vielä toteutumistaan.