Riippuliito

Riippuliidon harrastajia on maailmassa useita tuhansia ja Suomessakin useita kymmeniä. Riippuliito on helppo tapa aloittaa ilmailuharrastus, sillä koulutus on nopeaa ja kustannukset kohtuulliset.

Riippuliidin on kevytrakenteinen, painopisteohjattava lentolaite, jossa ei käytetä ulkopuolisia voimanlähteitä, ainoastaan nousevia ilmavirtauksia eli termiikkejä. Lentäjä riippuu liitimestä mukavissa pehmustetuissa valjaissa ja ohjaa liidintä painoaan siirtämällä. Riippuliitimellä voi lentää myös moottoroituna. Painopisteohjattu ultrakevyt ”trike” luetaan myös liitimeksi.

Riippuliito ja varjoliito rinnastetaan usein toisiinsa. Lentotapa on kuitenkin hyvin erilainen. Molemmissa lajeissa onkin omat koulutusohjelmansa. Varjoliitoon voit tutustua tarkemmin lajin omilla sivuilla.

Riippu- ja varjoliito ovat vapaalentämistä aidoimmillaan. Vuosien aikana molemmat lajit ovat kehittyneet huimasti kaikilla osa-alueilla. Tuntien pituiset lennot ja satojen kilometrien pituiset matkat ovat mahdollisia olosuhteiden salliessa Vuoristoisissa maissa tai Suomen Lapissa riippuliitimillä startataan rinteestä, jolloin lentäjä juoksee liitimen ilmaan. Tasamaalla liitimet hinataan ilmaan autolla, vintturilla, moottorikelkalla tai ultrakeveällä lentokoneella. Harrastaminen on Suomessa hyvän hinaustekniikan ansiosta ympärivuotista.

Riippuliidinkursseja järjestetään kerhoissa ympäri maata, heiltä voi kysyä lisätietoa.

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA