Riippuliito

Riippuliidon harrastajia on maailmassa useita tuhansia yli ja Suomessakin useita kymmeniä. Riippuliito on yksi helpoimmista tavoista aloittaa ilmailuharrastus, sillä koulutus on nopeaa ja kustannukset jäävät varsin kohtuullisiksi verrattuna muihin ilmailumuotoihin. Riippuliito ja varjoliito rinnastetaan usein toisiinsa, joskin lentotapa hyvin erilainen. Sen vuoksi molemmissa lajeissa on oma koulutusohjelmansa. Varjoliitoon voit tutustua lajin omilla sivuilla.

Riippuliidin on kevytrakenteinen, painopisteohjattava lentolaite, jossa ei käytetä ulkopuolisia voimanlähteitä, ainoastaan nousevia ilmavirtauksia eli termiikkejä. Lentäjä riippuu liitimestä mukavissa pehmustetuissa valjaissa ja ohjaa liidintä painoaan siirtämällä. Riippuliitimellä voi lentää myös moottoroituna. Painopisteohjattu ultrakevyt ”trike” luetaan myös liitimeksi.

Riippu- ja varjoliito ovat vapaalentämistä aidoimmillaan. Vuosien aikana molemmat lajit ovat kehittyneet huimasti kaikilla osa-alueilla. Tuntien pituiset lennot ja satojen kilometrien pituiset matkat ovat mahdollisia olosuhteiden salliessa Vuoristoisissa maissa tai Suomen Lapissa riippuliitimillä startataan rinteestä, jolloin lentäjä juoksee liitimen ilmaan. Tasamaalla liitimet hinataan ilmaan autolla, vintturilla, moottorikelkalla tai ultrakeveällä lentokoneella. Harrastaminen on Suomessa hyvän hinaustekniikan ansiosta ympärivuotista.

Riippuliidinkursseja järjestetään kerhoissa ympäri maata, heiltä voi kysyä lisätietoa.

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA