Riippuliito

Riippu- ja varjoliidon harrastajia on maailmassa kymmeniä tuhansia yli ja Suomessakin useita satoja. Riippu- ja varjoliito ovat helpoimpia tapoja aloittaa ilmailuharrastus, sillä koulutus on nopeaa ja kustannukset jäävät varsin kohtuullisiksi verrattuna muihin ilmailumuotoihin. Vaikka riippu- ja varjoliito rinnastetaan usein toisiinsa, on lentotapa hyvin erilainen ja sen vuoksi molemmissa lajeissa on oma koulutusohjelmansa

Riippuliidin on kevytrakenteinen, painopisteohjattava lentolaite, jossa ei käytetä ulkopuolisia voimanlähteitä, ainoastaan nousevia ilmavirtauksia eli termiikkejä. Lentäjä riippuu liitimestä mukavissa pehmustetuissa valjaissa ja ohjaa liidintä painoaan siirtämällä. Riippuliitimellä voi lentää myös moottoroituna. Painopisteohjattu ultrakevyt ”trike” luetaan myös liitimeksi.

Riippu- ja varjoliito ovat vapaalentämistä aidoimmillaan. Vuosien aikana molemmat lajit ovat kehittyneet huimasti kaikilla osa-alueilla. Tuntien pituiset lennot ja satojen kilometrien pituiset matkat ovat mahdollisia olosuhteiden salliessa Vuoristoisissa maissa tai Suomen Lapissa riippuliitimillä startataan rinteestä, jolloin lentäjä juoksee liitimen ilmaan. Tasamaalla liitimet hinataan ilmaan autolla, vintturilla, moottorikelkalla tai ultrakeveällä lentokoneella. Harrastaminen on Suomessa hyvän hinaustekniikan ansiosta ympärivuotista.

Riippuliidinkursseja järjestetään kerhoissa ympäri maata, heiltä voi kysyä lisätietoa.

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA