Purjelento

Purjelentokone hinataan ilmaan tavallisesti moottorikoneella tai vintturilla. Alkunousun jälkeen koneella liidetään käyttämällä korkeusenergiaa etenemiseen.

Purjelento tarjoaa sinulle upeita elämyksiä. Kone pysyy ilmassa omien taitojesi avulla. Löytämällä nostavan ilmavirtauksen, termiikin, voi lentoa jatkaa.

Puhtaasti lentämällä ja aurinkoenergiaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa useiden tuntien lentoaikoja keskinopeuden noustessa parhaimmillaan pitkälti yli 100km/h.

Osa koneista on kaksipaikkaisia ja kyytiin on mahdollista päästä tutustumislennolle. Kerhot eri puolilla maata järjestävät tutustumislentoja mahdollisuuksien mukaan.

Purjelento on vaativa urheilulaji. Kolmiulotteiseen shakkiin verrattu ja yhdeksi vaativimmista urheilujeista mainittu purjelento kysyy kilpailijalta taktista kypsyyttä ja henkistä kanttia.

Kisoja järjestetään paikallisista harjoituskilpailuista MM-tasolle saakka. Suomalaisten menestys kansainvälisissä purjelentokisoissa on ollut erittäin hyvä. Parhaita saavutuksia ovat Markku Kuittisen kaksi maailmanmestaruutta vuosilta 1987 ja 1995 sekä Harri Hirvolan ja Visa-Matti Leinikin EM-kulta 2011.

Elokuussa vietetään ympäri Suomea Purjelentopäivää – tervetuloa tutustumaan purjelentoon omalle lähikentällesi!

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA