Suomen Ilmailuliitto ry (SIL) on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö Suomessa. Liitto on perustettu vuonna 1919.

Ilmailuliiton toimintalajeja ovat moottorilento, purjelento, experimental-lentotoiminta, ultralento, riippuliito, varjoliito, kuumailmapallolentäminen, laskuvarjourheilu, ja lennokkitoiminta.

Jäsenkerhoja on yli 200 ja henkilöjäseniä noin 9 000. Kerhot ovat jakaantuneet melko tasaisesti ympäri maata Hangosta Ivaloon ja Vaasasta Joensuuhun. Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen useita konkreettisia jäsenetuja.

Ilmailuliiton toiminnasta vastaavat luottamushenkilöistä koostuvat toimielimet: hallituslajitoimikunnat ja liiton työryhmät, sekä liiton toimisto. Liiton ylintä päätösvaltaa käyttävät liiton varsinaiset jäsenet liiton sääntömääräisissä kokouksissa.

Ilmailuliitto on kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) jäsenjärjestö Suomessa. Näin ollen Ilmailuliitto muun muassa myöntää urheiluilmailun kansainväliset kilpailulisenssit, tarkkailee ja rekisteröi ennätyksiä ja lähettää joukkueita kansainvälisiin kilpailuihin. SIL on Suomen Olympiakomitea ry:n jäsen.

Ilmailuliitto omistaa 80 prosenttia koulutuskeskus Suomen Urheiluilmailuopistosta.

ILMAILU-lehteä Ilmailuliitto on julkaissut vuodesta 1937 alkaen. Lehti ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Jäsenet saavat lehden jäsenetuna. ILMAILU-lehden irtonumeroita on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä. Lehti on myös tilattavissa.

Suomen Ilmailuliitto ry:n säännöt

Strategia SIL 2020