Suomen Ilmailuliitto ry (SIL) on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö Suomessa. Liitto on perustettu vuonna 1919.

Ilmailuliiton toimintalajeja ovat moottorilento, purjelento, experimental-lentotoiminta, ultralento, riippuliito, varjoliito, kuumailmapallolentäminen, laskuvarjourheilu, drone ja lennokkitoiminta.

Jäsenkerhoja on yli 200 ja henkilöjäseniä noin 8 000. Kerhot ovat jakaantuneet melko tasaisesti ympäri maata Hangosta Ivaloon ja Vaasasta Joensuuhun. Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen useita konkreettisia jäsenetuja.

Ilmailuliiton toiminnasta vastaavat luottamushenkilöistä koostuvat toimielimet: hallituslajitoimikunnat ja liiton työryhmät, sekä liiton toimisto. Liiton ylintä päätösvaltaa käyttävät liiton varsinaiset jäsenet liiton sääntömääräisissä kokouksissa.

ILMAILU-lehteä Ilmailuliitto on julkaissut vuodesta 1937 alkaen. Lehti ilmestyy 8 kertaa vuodessa. Jäsenet saavat lehden jäsenetuna. ILMAILU-lehden irtonumeroita on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä. Lehti on myös tilattavissa liiton toimistosta.

Ilmailuliitto on kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) jäsenjärjestö Suomessa. Näin ollen Ilmailuliitto muun muassa myöntää urheiluilmailun kansainväliset kilpailulisenssit, tarkkailee ja rekisteröi ennätyksiä ja lähettää joukkueita kansainvälisiin kilpailuihin. SIL on Suomen Olympiakomitea ry:n jäsen.

Ilmailuliittoon kuuluvat

Ilmailuliitto omistaa 80 prosenttia koulutuskeskus Suomen Urheiluilmailuopistosta.

Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö on yleishyödyllinen vuonna 1999 perustettu säätiö, jonka tarkoituksena on ilmailun edistäminen kaikilla harrastealoilla.

Suomen Ilmailunäytös Oy on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallisen keskusjärjestön Suomen Ilmailuliitto ry:n 100 % omistama lentonäytösten ja ilmailutapahtumien järjestämiseen vuonna 2018 perustettu yritys.

Suomen Ilmailuliiton säännöt

Strategia SIL 2020

Ilmailuliiton toimintaa rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadulla avustuksella.