Suomen Ilmailuliitto ry (SIL) on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö Suomessa. Liitto on perustettu vuonna 1919.

Ilmailuliiton toimintalajeja ovat moottorilento, purjelento, experimental-lentotoiminta, ultralento, riippuliito, varjoliito, kuumailmapallolentäminen, laskuvarjourheilu, ja lennokkitoiminta.

Jäsenkerhoja on yli 200 ja henkilöjäseniä noin 9 000. Kerhot ovat jakaantuneet melko tasaisesti ympäri maata Hangosta Ivaloon ja Vaasasta Joensuuhun.
Organisaatioon kuuluu liittokokouksen valitsema hallitus ja sen asiantuntija-apuna toimivat eri alojen lajitoimikunnat, joita on tällä hetkellä seitsemän.

Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen useita konkreettisia jäsenetuja. Erityisesti kannattaa huomioida ryhmätapaturmavakuutus, joka on voimassa myös ilmailulajeja harrastettaessa.

Ilmailuliitto on kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) jäsenjärjestö Suomessa. Näin ollen Ilmailuliitto muun muassa myöntää urheiluilmailun kansainväliset kilpailulisenssit, tarkkailee ja rekisteröi ennätyksiä ja lähettää joukkueita kansainvälisiin kilpailuihin. SIL on Suomen Olympiakomitea ry:n jäsen.

Ilmailuliiton koulutustoiminta on keskitetty Suomen Urheiluilmailuopistoon. Urheiluilmailuopisto on osakeyhtiömuotoinen Ilmailuliiton 80 prosenttisesti omistama liikunnan koulutuskeskus.

ILMAILU-lehti

ILMAILU-lehteä Ilmailuliitto on julkaissut vuodesta 1937 alkaen. Lehti ilmestyy 8 kertaa vuodessa ja se käsittelee liiton omien harrastealojen lisäksi liikenne- ja sotilasilmailuun sekä lentoturvallisuuteen liittyviä aiheita. Jäsenet saavat lehden jäsenetuna. ILMAILU-lehden irtonumeroita on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä. Lehti on myös tilattavissa.