Piirustuskilpailu 2022

Kansainvälinen ilmailuliitto FAI järjestää perinteisen piirustuskilpailun 6–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Kilpailu on kaksiosainen. Suomen Ilmailuliitto ry järjestää Suomen esikarsinnan, jonka jälkeen kansainvälinen ilmailuliitto FAI valitsee koko kilpailun voittajat.

Kilpailuluokat:
Ryhmä I (1.1.2012 – 31.12.2015 syntyneet) 6–9 v.
Ryhmä II (1.1.2008 – 31.12.2011 syntyneet) 10–13 v.
Ryhmä III (1.1.2004 – 31.12.2007 syntyneet) 14–17 v.

Piirroksen koko on A3, ja sen voi toteuttaa vesiväreillä, öljyväreillä tusseilla tms, mutta ei lyijykynällä, hiilellä eikä muulla tahraavalla tai irtoavalla värillä. Piirustuksessa ei saa olla tekstiä.  Yksityiskohtaiset säännöt  löytyvät kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n sivuilla.

Piirroksen taakse laitetaan seuraavat tiedot: tekijän nimi, osoite, syntymäaika, kansallisuus, koulun nimi ja osoite sekä teksti: I / We certify that this is the original and unassisted work of … (kilpailijan nimi). We certyfy that… (kilpailijan nimi) is a resident of Finland. Aikuinen, esimerkiksi opettaja allekirjoittaa piirroksen ja vakuuttaa yllä olevalla tekstillä, että se on lapsen tekemä.

Vuoden 2022 teema: suunnittele täydellinen lentokone

Oletko koskaan piirtänyt kuvaa lentokoneesta, helikopterista tai kuumailmapallosta ja lisännyt siihen joitain lisäyksityiskohtia? Ehkä aloit piirtämään purjelentokonetta ja päädyit supertehokkaaseen suihkukoneeseen, joka voisi viedä sinut, ystäväsi ja lemmikkisi avaruuteen. Ehkä sekoitit ja yhdistät erityyppisten lentokoneiden parhaat ominaisuudet luodaksesi jotain ainutlaatuista. Jokainen hieno ilmailuidea alkaa sellaisen ihmisen mielikuvituksesta, joka haluaa nähdä jotain uutta taivaalla. Nämä visionäärit luovat ilmailun menneisyydestä jotakin uutta tulevaisuuteen.

Nykypäivän lentokoneet vaativat satojen tai tuhansien ihmisen työn, jossa ideat muutetaan aidoiksi, lentäviksi koneiksi. Insinöörit laittavat ideat paperille. Valmistajat tekevät piirustuksista todellisia osia, jotka kootaan yhteen ja niistä tulee nykypäivän ilmapalloja, purjelentokoneita, taitolentokoneita, ultrakevyitä koneita ja helikoptereita sekä muita lentolaitteita. Jokainen uusi versio on edellistä parempi turvallisuuden, aerodynamiikan, polttoainetehokkuuden tai tuhansien muiden suurten ja pienten muutosten vuoksi.

Mikä on täydellinen lentokoneesi? Mikä saisi sen lentämään taivaan halki? Olisiko se iso vai pieni? Mitkä erityispiirteet saisivat lentäjät ja matkustajat innostumaan ilmassa olemiseen? Jokaisella idealla on mahdollisuus muuttaa tapaa, jolla purjelentokonet nousevat, helikopterit leijuvat ja taitolentokone kiertelee taivaalla. Sinulla saattaa olla idea muuttaa riippuliitolaitteiden ulkonäköä niiden purjehtiessa ilmassa tai parantaa nykyaikaisten ohjaamoiden hallintaa.

Jos olet joskus katsonut ylös taivaalle ja ajatellut, eikö olisi hienoa, jos… tämä taidehaaste on sinua varten! Anna mielikuvituksesi lentää ja luo taideteos, joka sopii teemaan ”Suunnittele täydellinen lentokone”. Tartu suosikkikynäsi, maalisi tai värikynäsi ja jaa näkemyksesi täydellisestä lentokoneesta. Tämän päivän taiteesta voi tulla inspiraatio huomisen lentotodellisuudelle.

Teeman esittely kansainvälisen ilmailuliiton FAI:n sivuilla.

Piirustuksen lähettäjä antaa Ilmailuliitolle luvan käyttää piirustusta ilman erillistä korvausta viestinnässään (esimerkiksi kilpailuiden tuloksen julkistamisessa ja seuraavan vuoden kilpailun markkinoinnissa sekä esimerkiksi näyttelyn järjestämisessä). Suomessa järjestetyn kilpailun voittajakuvat lähetetään kansainväliseen Ilmailuliittoon FAI:hin. Kun FAI on vastaanottanut piirustukset, tekijänoikeudet siirtyvät FAI:lle.

Lähetä piirustus Suomen Ilmailuliiton toimistoon maaliskuun 15. päivään 2022 mennessä. Lähetettyjä piirustuksia ei palauteta, mutta piirustuksensa voi hakea kilpailun jälkeen Ilmailuliiton toimistosta. Osoite on:

Suomen Ilmailuliitto ry
Helsinki-Malmin lentoasema, rak 15.

Lisätietoja kilpailusta:
Jari Lehti