Kartta latautuu...

Aika/ajankohta: 05.12.2020
Paikka: Matkuksen kauppakeskus, Kuopio
Kuvaus:

Kuopion Lennokkikerho Kihu ry esittelee drone-lennätystä  Matkuksen kauppakeskuksessa lauantaina 5. joulukuuta.

Kuvauskoptereiden määrä kasvaa nopeasti. Ensi vuoden alussa voimaan astuvat EU-määräykset johtavat vääjäämättä siihen, että harrastajat voivat käyttää vain teollisesti valmistettuja droneja, joiden käyttö on tehty helpoksi ja riskittömäksi rajoittamalla niiden ominaisuuksia. Lennokkikerhojen puitteissa ja turvallisessa ympäristössä on kuitenkin mahdollista jatkaa suorituskykyisten FPV-dronejen lennätystä. Nimi tulee sanoista ”First Person View”.  Niissä on videokamera, jonka näkymä välitetään pilotin videolaseihin. Lajin suosio kasvaa kaikkialla maailmassa. Kuopion Lennokkikerho Kihu tuo FPV-harrastuksen Kuopioon. Kerho on hankkinut opetuskaluston ja käynnistää kurssit joulukuussa.

Tiny Whoopit ovat kaikkein pienimpiä sisäkäyttöön tarkoitettuja FPV-droneja. Ne painavat alle 30 grammaa ja niissä on suojatut potkurit. Niitä voi turvallisesti harrastaa kaikkialla ja myös ihmisten keskellä. Laji sopii erityisen hyvin Suomeen, jossa pimeä ja kylmä talvi estää lennätykset ulkona. Ulkokäyttöön tarkoitetut FPV-dronet painavat tyypillisesti 200 – 400 grammaa. Ne kääntyvät ketterästi ja kulkevat jopa 200 kilometriä tunnissa.  Niillä voi lentää videolinkin avulla sokkeloissa ja ahtaissa paikoissa. Videon tarkkuutta rajoitetaan tarkoituksella, koska siinä ei saa olla viivettä. Mukaan voi laittaa toisen videokameran, joka tallentaa näkymän muistikortille suurella tarkkuudella.  Tätä käytetään vauhdikkaissa tilanteissa, joissa tavallisten kuvauskoptereitten suorituskyky ei riitä.

Kihulle valmistui vuosi sitten FPV -harjoittelu- ja kilparata Kaatiksen lennokkikentän yhteyteen. Se tehtiin yhteistyössä Suomen Ilmailuliitto ry:n  ja FPV -Finland ry:n  kanssa. Myös Kuopion Kaupunki ja paikalliset yritykset tukivat hanketta. Kihu on mukana Ilmailuliiton projektissa, jossa haetaan 2021 aikana uusien EU-määräysten edellyttämät toimintaluvat ja niissä tullaan huomioimaan myös FPV-toiminta. Ilmailuliiton  tukisäätiön tuen avulla hankittiin opetuskalusto ja joulukuun alussa käynnistyvät Tiny Whoop sisädronekurssit. Ne ovat tarkoitettu nuorille ja aikuisille. Alaikäraja on 10 vuotta ja kurssi kestää kaksi kuukautta

Kuopion Lennokkikerho Kihu ry. on 32 vuotta vanha voittoa tavoittelematon yhdistys, jossa voi harrastaa radio-ohjattuja lennokkeja, drooneja ja autoja.

Kartta latautuu...
Kuopion Ilmailuhyhdistys Kihu ry
Yhteyshenkilö: Juha Reinikka
Email: juha.reinikka@live.fi
Aika/ajankohta: 30.01.2021 - 25.04.2021
Paikka:
Kuvaus:

Tervetuloa kisaamaan perinteisiin toka -kisoihin!

Kotikenttäkilpailumme ovat:

1. 30. – 31. tammikuuta
  2. 27. – 28. helmikuuta
  3. 27. – 28. maaliskuuta
  4. 24. – 25. huhtikuuta

Tarkat tiedot ja ohjeet löytyvät

www.suomenlennokki.fi

Kilpailutoimikunta

Karttaa ei ole saatavissa
Kilpailutoimikunta
www.suomenlennokki.fi
Yhteyshenkilö: Arto Arola
Email: artoarola@gmail.com
LAJI:
Aika/ajankohta: 14.08.2021
Paikka:
Kuvaus:

Valtakunnallinen purjelentopäivä pidetään 14.8.2021. Purjelentopäivänä useat purjelentokerhot eri puolilla Suomea järjestävät avointen ovien päivän ja esittelevät kerhonsa kalustoa ja kertovat toiminnasta. Lisätietoa tapahtumasta tulee myöhemmin.

Karttaa ei ole saatavissa
Purjelentokerhot