Laskuvarjourheilu

Laskuvarjourheilu antaa mahdollisuuden kokea lentämisen ilman apuvälineitä. Vapaapudotuksessa liikutaan kolmiulotteisesti oman kehon asentoa muuttamalla. Putoamisen tunnetta ei ole, sillä etäisyys maahan on niin suuri. Laskuvarjourheilija tunteekin lentävänsä suhteessa muihin hypyllä mukana oleviin hyppääjiin. Vapaapudotuksessa piileekin lajin viehätys. Monille hyppääjille laskuvarjo on vain laite, joka mahdollistaa seuraavankin hypyn.

Laskuvarjourheilu on yleiskäsite, johon kuuluu useita alalajeja. Varjon varassa voi harrastaa tarkkuushyppyä, jossa pyritään osumaan kaksi senttiä halkaisijaltaan olevaan maaliin. Kupumuodostelmissa monta hyppääjää lentää varjoillaan kiinni toisissaan. Uutuus on Canopy piloting eli kuvunkäsittely, jossa hyppääjä kerää vauhtia ja lentää vaakasuoraan lähellä maata merkkiviirien välissä. Vapaapudotuslajeja ovat kuviohyppy, freestyle ja freeflying. Kaikissa näissä myös kilpaillaan ja kansainvälisellä tasolla kyseessä on todellisesta huippu-urheilusta. Viime aikoina on kasvattanut suosiotaan liitopuvulla lentäminen. Siinä hyppääjä muuttaa putoamistaan vaakanopeudeksi erikoisilla siivillä varustetulla asulla.

Jos hyppääminen kiinnostaa, mutta useampipäiväiseen kurssiin ei ole aikaa, lajiin pääsee tutustumaan yhden päivän tandemhyppykurssilla. Lyhyen koulutuksen jälkeen tandemoppilas kiinnitetään kokeneeseen hyppymestariin valjailla. Hypyllä riittää oikean asennon säilyttäminen, mestari vastaa varjon avaamisesta ja ohjailusta.

Koska hyppääminen ei onnistu ilman kerhoa, laskuvarjourheilu on erittäin sosiaalinen harrastus. Uusia kavereita löytyy varmasti ja vapaa-aikaa vietetään yhdessä myös lajin ulkopuolella. Ilmailulajeista laskuvarjohypyssä on mukana eniten naisia. Harrastajakunnassa on myös paljon nuoria.

Voit tutustua lajiin tarkemmin laskuvarjotoimikunnan sivuilta.

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA