Moottorilento

Moottorilento on perinteinen ja hyvin monimuotoinen ilmailulaji. Se tarjoaa erilaisia ilmailuelämyksiä matkalentämisestä kilpaurheiluun. Moni ammattilentäjä on aloittanut uransa harrastamalla moottorilentoa.

Moottorilennon monet muodot

Harrasteilmailu moottorikoneilla on useimmiten 2-4 paikkaisilla lentokoneilla tapahtuvia paikallis- ja matkalentoja ympäri Suomea tai naapurimaihin. Suomessa on lentoasemien lisäksi kymmeniä harraseilmailukäytössä olevia pienlentokenttiä, joista löytyy lisätietoja osoittesta www.lentopaikat.fi . Kokeneemmat harrastajat voivat lähteä vaikkapa Euroopan lentokenttiä kiertämään perheen kanssa.

Moottorilennon urheilumuotoja ovat urheilutaitolento, tarkkuuslento (suunnistus- ja laskeutumiskilpailu) sekä rallilento, joka on tarkkuuslennon kevytversio kaksihenkiselle miehistölle. Nämä lajit ovat kaikki kansainvälisiä.

Moottorilentokoneilla lennetään myös erilaista palvelulentotoimintaa, etsintä- ja metsäpalonvalvontalentoja sekä avustetaan muita ilmailun lajeja purjelentokoneiden hinausten ja laskuvarjohyppylentojen muodossa.

Laji on tarkkaan säännelty ja erittäin turvallisuushakuinen. Lähes kaikki lajin säädökset tulevat EU:n alaiselta yhteiseurooppalaiselta ilmailuviranomaiselta (EASA). Suomessa ilmailuviranomainen Trafi valvoo moottorilentotoimintaa. Trafin yleisilmailun esittelysivulta yleisilmailijalle pääsee perehtymään lajia koskeviin säädöksiin, turvallisuusohjeisiin jne.

Moottorilentotoimikunnan tiedote (8/2017)

Video: Näin luonnistuu taitolento

Lisätietoa

Moottorilento-aiheista keskustelua käydään mm. www.flightforum.fi  ja www.facebook.com/groups/ilmailuryhma kanavissa.

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA