Moottorilento

Moottorilento on perinteinen ja hyvin monimuotoinen ilmailulaji. Se tarjoaa erilaisia ilmailuelämyksiä matkalentämisestä kilpaurheiluun. Moni ammattilentäjä on aloittanut uransa harrastamalla moottorilentoa.

Harrasteilmailu moottorikoneilla on useimmiten 2-4 paikkaisilla lentokoneilla tapahtuvia paikallis- ja matkalentoja ympäri Suomea tai naapurimaihin. Suomessa on lentoasemien lisäksi kymmeniä harraseilmailukäytössä olevia pienlentokenttiä, joista löytyy lisätietoja osoittesta www.lentopaikat.fi . Kokeneemmat harrastajat voivat lähteä vaikkapa Euroopan lentokenttiä kiertämään perheen kanssa.

Lentäjäksi?

Moottorilentäjä tarvitsee lentolupakirjan, joka on nykyään joko kevyiden ilma-alusten lupakirja LAPL (light aircraft pilot licence) tai yksityislentäjän lupakirja PPL (private pilot licence). Koulutusta lupakirjaan annetaan lentokouluissa ja lentokerhoissa ympäri maata. PPL-lupakirja on myös ammattilentäjien koulutuksen perusta, kun taas LAPL riittää usein harrastelentäjälle.

Lupakirjakoulutukseen kuuluu teoria-osuus, jonka voi opiskella myös netissä, sekä lento-osuus, joka on minimissään 35 (LAPL) tai 45 (PPL) tuntia. Lento-osuudesta suurin osa on koululentoja opettajan kanssa. Loppuvaiheessa lennetään myös harjoituslentoja yksin.

Peruskoulutuksen jälkeen moottorilentäjä saa lentää itsenäisesti, joko omalla lentokoneella tai – kuten monet tekevät – lentokerholta tai lentokoululta vuokratulla lentokoneella. Tästä eteenpäin harrastajalla on lukuisia vaihtoehtoja kehittyä lajissaan. Yölentäminen ja jopa mittarilentäminen (pilvilento) ovat tyypillisiä jatkokoulutusmuotoja, jotka laajentavat harrastusmahdollisuuksia. Talvella voidaan toimia suksikoneilla ja kesällä vesialueilta kellukkeilta.

Moottorilennon monet muodot

Moottorilennon urheilumuotoja ovat urheilutaitolento, tarkkuuslento (suunnistus- ja laskeutumiskilpailu) sekä rallilento, joka on tarkkuuslennon kevytversio tarkoitettuna kaksihenkiselle miehistölle. Nämä lajit ovat kaikki kansainvälisiä. Moottorilentokoneilla lennetään myös erilaista palvelulentotoimintaa, etsintä- ja metsäpalonvalvontalentoja sekä avustetaan muita ilmailun lajeja purjelentokoneiden hinausten ja laskuvarjohyppylentojen muodossa.

Laji on tarkkaan säännelty ja erittäin turvallisuushakuinen. Lähes kaikki lajin säädökset tulevat EU:n alaiselta yhteiseurooppalaiselta ilmailuviranomaiselta (EASA). Suomessa ilmailuviranomainen Trafi valvoo moottorilentotoimintaa. Trafin yleisilmailun esittelysivulta yleisilmailijalle pääsee perehtymään lajia koskeviin säädöksiin, turvallisuusohjeisiin jne.

Moottorilentotoimikunta

Suomen Ilmailuliiton Moottorilentotoimikunta MT toimii lajin etujärjestönä. MT:n toimintamuotoina ovat mm. kilpaurheilutoiminnan tukeminen, koulutuksen kehittäminen, edunvalvonta sääntelyn kehityksessä, kansainvälinen yhteistoiminta sekä ympäristöön ja lentoturvallisuuteen liittyvät asiat. MT järjestää myös vuosittaiset Talvipäivät yhdessä EUT:n kanssa.

Lisätietoja

Lisätietoja moottorilennosta saat mm. ilmailuliiton toimistolta, moottorilentotoimikunnalta, lentokouluilta ja lentokerhoilta. Moottorilento-aiheista keskustelua käydään mm. näillä foorumeilla: www.flightforum.fi  ja www.facebook.com/groups/ilmailuryhma/ .

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Näytä lajitapahtumat

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA