Suomen Ilmailuliitto – 100 vuotta järjestäytynyttä ilmailua

Liiton ajanlasku alkaa Suomen Ilmailuklubin perustamiskokouksesta 30.11.1919. Tuolloin klubin sääntöjen mukaisen toiminnan tarkoituksena oli kaikin tavoin vilkastuttaa siviili- ja sotilasilmailua Suomessa kaikilla sen sovelluttamisaloilla, sekä urheilullisella että tieteellisellä. Vuosina 1925–1944 toiminta oli osa Suomen Ilmapuolustusliittoa. Jatkosodan jälkeen valvontakomission vaatimuksesta Ilmapuolustusliitto lakkautettiin ja liiton osana olleen Suomen Ilmailuklubin säännöt ja nimi muutettiin. Vuodesta 1945 toimintaa on jatkanut Suomen Ilmailuliitto – Finlands Flygförbund ry.

Tervetuloa juhlimaan yhdessä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on juhlavuoden virallinen suojelija.

Juhlavuotemme koostuu erilaisista tapahtumista ja kampanjoista.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlavuoden virallisena suojelijana.

Juhlavuoden loppuun asti kestävällä Anna unelmille siivet -rahankeräyksellä keräämme varoja nuorten, erityisesti vähävaraisten nuorten ilmailuharrastamisen mahdollistamiseksi.

Kesällä juhlimme Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlalentonäytöksellä Turussa.

Liiton syntymäpäivänä järjestämme liiton syyskokouksen ja ainutlaatuisen illallistilaisuuden, Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlagaalan Helsingissä.

Julkaisemme myös juhlavuoden kunniaksi tarinakirjan mielenkiintoisista ilmailutarinoista.  Lisäksi toteutamme kaikille ilmailijoille tarkoitetun Lennähdä luovuttamaan -verenluovutuskampanjan.

Ilmailuliitto juhlii myös urheilijoidensa kanssa juhlavuotta. Suomen mestaruuskilpailujen kulta-, hopea- ja pronssimitalit ovat juhlavuonna Ilmailuliitto 100 vuotta -teemalla. Kansainvälisissä arvokilpailuissa menestyviä palkitaan erikseen. Näin kannustamme menestymään ilmaurheilussa juhlavuoden aikana.

Toivomme myös, että Ilmailuliiton jäsenkerhot käyttäisivät omassa viestinnässään Ilmailuliitto 100 vuotta -logoa juhlavuoden ajan. Jäsenet, kerhot, lajit – yhdessä olemme Ilmailuliitto myös seuraavat 100 vuotta.

Juhlavuotta juhlimme yhdessä. Kutsumme kaikki ilmailun harrastajat, liiton jäsenet, jäsenyhdistyksen ja muut toimijat viettämään suomalaisen harraste- ja urheiluilmailun juhlavuotta kanssamme. Meille taivaskaan ei ole rajana, kuten liiton vanhassa ikkunatarrassa kerrotaan.

Juhlavuoden juhlintaa

Juhlaseminaari 30.3.

>> Juhlaseminaarin tallenne

Ilmailuliitto 100 vuotta -juhlalentonäytös 15. – 16.6. Turussa

Ilmailualan ykköstapahtumassa yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus kuulla suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää ja nähdä klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja kokea ilmailun huumaa sen eri muodoissa Turun lentoasemalla.

>> Näytöksen verkkosivut

TARINATIIMAA 15.10.

Suomen Ilmailuliitto juhlii tänä vuonna 100-vuotista lentoaan. Sen kunniaksi Ilmailuliitto on koonnut ilmailijoiden tarinoita kansien väliin TARINATIIMAA -juhlakirjaan. Kirjan julkistuspäivä on 15.10.2019.

>> TARINATIIMAA

Iltajuhla 30.11.

Liitto on perustettu (Helsingin Ilmailuklubin perustamiskokous) 30.11.1919. Tasan 100 vuoden päästä siitä kokoonnutaan yhteen juhlaillalliselle Helsingin Vanhalle Ylioppilastalolle. Illalliskortit ovat nyt myynnissä.

>> Juhlagaala