Lajit
Kansainväliset

15.08.2020 Ilmailutapahtuma Laskuvarjourheilu

Suomen ensimmäinen drive-in-lentonäytös Vesivehmaalla 15.8.2020

Ilmailumuseoyhdistys ry järjestää Vesivehmaan ilmailupäivän Suomen – ja ehkäpä koko maailman – ensim-mäisenä drive-in-lentonäytöksenä.

Ilmailupäivä järjestetään lauantaina 15.8.2020 ja sunnuntai 16.8.2020 toimii varapäivänä sään vuoksi. Tapahtumasta tulee tiivis siten, että tapahtuma-aika on klo 12–16 ja sen ytimen muodostaa varsinainen lentonäytös klo 13–15.

Ilmailupäivä järjestetään yhdessä Asikkalan kunnan sekä paikallisten ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa Vesivehmaan lentokentän 80-vuotisen historian juhlistamiseksi. Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö myönsi Il-mailumuseoyhdistykselle avustuksen tapahtuman järjestämistä varten. Koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi ilmailupäivän järjestäminen oli pitkään vaakalaudalla. Näillä näkymin yli 500 hengen tapahtumat ovat elokuussa mahdollisia erityisjärjestelyin.

Vesivehmaan drive-in-lentonäytös toteutetaan siten, että näytöksen katselu tapahtuu omasta ajoneuvosta tai sen välittömästä läheisyydestä. Pysäköinti toteutetaan lentokenttäalueelle väljästi. Selostukset pyritään lähettämään radioaseman kautta, jolloin niitä voi kuunnella vaikkapa oman autoradion avulla. Myös omia retkituolia kannattaa ottaa mukaan. Perheen pienimmille voi ottaa mukaan kuulosuojaimia, vaikka yliäänikoneita tapahtumaan ei ole tulossa. Lentonäytöksessä tulevat esiintymään muun muassa Ilmavoimien VL Viima II -koulukone sodan ajalta, DC-yhdistyksen historiallinen DC-3-matkustajakone ja taitolentoryhmä Arctic Eagles. Maavoimien helikopteri nähdään myös näytöksessä operatiiviset seikat huomioiden.

Tämänhetkisten koronarajoitusten vuoksi tapahtuma järjestetään ilman maanäyttelyä ja kiinteitä myynti-pisteitä. Pyrimme järjestämään alueelle liikkuvia ruoan ja virvoitusjuomien myyntipisteitä, joista voi ostaa syötävää ja juotavaa poistumatta oman ajoneuvon läheisyydestä. Järjestämme alueelle WC-tiloja, joita voi käyttää koko tapahtuman ajan. Jokainen vie omat roskansa mukanaan.

Tapahtumaan sisäänpääsy on ilmainen, mutta ajoneuvojen pysäköinnistä peritään maksu paikan päällä.

Päijät-Hämeen Ilmailumuseoon ja lentokentän toimijoihin on mahdollista tutustua tapahtuman jälkeen voimassa olevien rajoitusten puitteissa. Pidätämme oikeuden muutoksiin, mikäli esimerkiksi koronarajoitukset muuttuvat.

Tapahtuman ohjelmasta, tarjolla olevista palveluista ja esimerkiksi pysäköintijärjestelyistä päivitetään tiedot tapahtuman verkkosivuille: www.ilmailupaiva.fi

Yhteystiedot:

Varsinaiset lentonäytösasiat: Perttu Karivalo, p. 040 543 1539, perttu.karivalo@nightsky.fi

Muut tapahtuma-asiat: Reino Myllymäki, p. 044 306 3954, reino.myllymaki@tuottavaksi.fi

Asikkalan kunta, kehittämisasiat: Isa Maunula, p. 044 778 0211, isa.maunula@asikkala.fi

Järjestäjäorganisaatio: Ilmailumuseoyhdistys ry, varapuheenjohtaja Raimo Korpi, p. 0400 491 719, raimo.korpi@cromax.fi

Kilpailuluokka/Sarjat:
Aika/ajankohta: 15.08.2020