Lajit
Kansainväliset

25.08.2018 Purjelento

Pohjoismainen Purjelentopäivä

Tule tutustumaan purjelentoon – lentämiseen auringon voimalla

Ilmailuliiton jäsenkerhot järjestävät Purjelentopäivän lauantaina 25.8.2017 eri puolilla Suomea. Kyseessä on avoimien ovien päivä, jolloin purjelennosta tai yleisesti ilmailusta kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan lajiin ja paikallisten ilmailukerhojen toimintaan.

Purjelentopäivän aikana pyritään järjestämään esittelylentoja mahdollisuuksien mukaan säävarauksella. Esittelylennoista veloitetaan kerhosta ja kalustosta riippuen kulukorvaus.
Myös kesäistä oheistoimintaa on tarjolla. Hinnat ja aikataulut voit tarkistaa kerhojen nettisivuilta.

Mukana olevat kerhot ja lentopaikat

Mitä on purjelento?

Purjelento on hauskaa, edullista ja ympäristöystävällistä lentämistä luonnon ehdoilla. Polttoainetta kuluu ainoastaan lennon alussa, kun moottorilentokone tai vintturi hinaa purjelentokoneen taivaalle. Hinauksen jälkeen lentäjä kerää lisää korkeutta lentämällä ympyrää nousevassa ilmavirtauksessa eli termiikissä. Nostojen merkkinä kesätaivas täyttyy kumpupilvistä. Puhtaasti lentämällä ja aurinkoenergiaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa useiden tuntien lentoaikoja!

Lento voi kestää useita tunteja ja matkaa kertyä satoja kilometrejä. Purjelentokoneella on rikottu Suomessakin 1000 km matka. Purjekoneella voi laskeutua turvallisesti pellolle, mikäli keli huononee matkan aikana. Suomessa voi normaalioloissa ilman pilvilentokelpuutustakin päästä toisinaan jopa 2,5 km korkeuteen.

Kilpailuluokka/Sarjat:
Aika/ajankohta: 25.08.2018