Lajit
Kansainväliset

17.08.2019 - 24.08.2019 Purjelento

Pohjoismainen Purjelentopäivä

Tule tutustumaan purjelentoon – lentämiseen auringon voimalla

Ilmailuliiton jäsenkerhot järjestävät Purjelentopäivän elokuussa eri puolilla Suomea. Kyseessä on avoimien ovien päivä, jolloin purjelennosta tai yleisesti ilmailusta kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan lajiin ja paikallisten ilmailukerhojen toimintaan.

Purjelentopäivän aikana pyritään järjestämään esittelylentoja mahdollisuuksien mukaan säävarauksella. Esittelylennoista veloitetaan kerhosta ja kalustosta riippuen kulukorvaus.
Myös kesäistä oheistoimintaa on tarjolla. Hinnat ja aikataulut voit tarkistaa kerhojen nettisivuilta.

Lauantaina 17.8.

Sunnuntai 18.8.

Lauantai 17. – sunnuntai 18.8.

Lauantai 24.8.

Tietoa lentopaikoista

Yllä mainittuihin ja muihin Suomen lentopaikkoihin voit tutustua Ilmailuliiton ylläpitämästä Lentopaikat.fi -palvelusta.

Mitä on purjelento?

Purjelento on hauskaa, edullista ja ympäristöystävällistä lentämistä luonnon ehdoilla. Polttoainetta kuluu ainoastaan lennon alussa, kun moottorilentokone tai vintturi hinaa purjelentokoneen taivaalle. Hinauksen jälkeen lentäjä kerää lisää korkeutta lentämällä ympyrää nousevassa ilmavirtauksessa eli termiikissä. Nostojen merkkinä kesätaivas täyttyy kumpupilvistä. Puhtaasti lentämällä ja aurinkoenergiaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa useiden tuntien lentoaikoja!

Lento voi kestää useita tunteja ja matkaa kertyä satoja kilometrejä. Purjelentokoneella on rikottu Suomessakin 1000 km matka. Purjekoneella voi laskeutua turvallisesti pellolle, mikäli keli huononee matkan aikana. Suomessa voi normaalioloissa ilman pilvilentokelpuutustakin päästä toisinaan jopa 2,5 km korkeuteen.

Kilpailuluokka/Sarjat:
Aika/ajankohta: 17.08.2019 - 24.08.2019