Lajit

Aika/ajankohta: 17.08.2019 - 24.08.2019
Paikka:
Kuvaus:

Tule tutustumaan purjelentoon – lentämiseen auringon voimalla

Ilmailuliiton jäsenkerhot järjestävät Purjelentopäivän elokuussa eri puolilla Suomea. Kyseessä on avoimien ovien päivä, jolloin purjelennosta tai yleisesti ilmailusta kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan lajiin ja paikallisten ilmailukerhojen toimintaan.

Purjelentopäivän aikana pyritään järjestämään esittelylentoja mahdollisuuksien mukaan säävarauksella. Esittelylennoista veloitetaan kerhosta ja kalustosta riippuen kulukorvaus.
Myös kesäistä oheistoimintaa on tarjolla. Hinnat ja aikataulut voit tarkistaa kerhojen nettisivuilta.

Lauantaina 17.8.

Sunnuntai 18.8.

Lauantai 17. – sunnuntai 18.8.

Lauantai 24.8.

Tietoa lentopaikoista

Yllä mainittuihin ja muihin Suomen lentopaikkoihin voit tutustua Ilmailuliiton ylläpitämästä Lentopaikat.fi -palvelusta.

Mitä on purjelento?

Purjelento on hauskaa, edullista ja ympäristöystävällistä lentämistä luonnon ehdoilla. Polttoainetta kuluu ainoastaan lennon alussa, kun moottorilentokone tai vintturi hinaa purjelentokoneen taivaalle. Hinauksen jälkeen lentäjä kerää lisää korkeutta lentämällä ympyrää nousevassa ilmavirtauksessa eli termiikissä. Nostojen merkkinä kesätaivas täyttyy kumpupilvistä. Puhtaasti lentämällä ja aurinkoenergiaa hyödyntämällä voidaan saavuttaa useiden tuntien lentoaikoja!

Lento voi kestää useita tunteja ja matkaa kertyä satoja kilometrejä. Purjelentokoneella on rikottu Suomessakin 1000 km matka. Purjekoneella voi laskeutua turvallisesti pellolle, mikäli keli huononee matkan aikana. Suomessa voi normaalioloissa ilman pilvilentokelpuutustakin päästä toisinaan jopa 2,5 km korkeuteen.

Karttaa ei ole saatavissa
Purjelentokerhot ympäri Suomen
Yhteyshenkilö:
LAJI:
Aika/ajankohta: 07.09.2019
Paikka: Immolan lentokenttä, Imatra
Imatran ilmailukerho
Yhteyshenkilö:
Aika/ajankohta: 05.10.2019
Paikka: Ilmatieteen laitos, Helsinki
Kuvaus:

Tervetuloa harrasteilmailun turvallisuusseminaariin Ilmatieteen laitokselle 5.10.2019 klo 10 -16.

Seminaarin ohjelma ilmoitetaan myöhemmin ja linkki ilmoittautumiseen
avataan hieman lähempänä seminaarin ajankohtaa.

Osoite: Ilmatieteen laitos, Erik Palménin aukio 1, 00560 Helsinki

Ilmoittautuminen

Tämän vuoden järjestelyistä vastaa Ilmatieteen laitos. Ilmoittautuminen tapahtumaan tämän linkin kautta: https://www.lyyti.fi/reg/Lentoon_seminaari_9924

Vuoden 2017 järjestelyistä vastasi Suomen Ilmailuliitto. Lentoon! 2017 -seminaarin materiaaleihin voit tutustua tästä: https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailuliitto/materiaalipankki/lentoon-2017/