Lajit

Paikka: Lahti-Vesivehmaan lentokenttä, Vesivehmaa
URL: www.ilmailupaiva.fi
Kuvaus:

Ilmailumuseoyhdistys ry järjestää Vesivehmaan ilmailupäivän Suomen – ja ehkäpä koko maailman – ensim-mäisenä drive-in-lentonäytöksenä.

Ilmailupäivä järjestetään lauantaina 15.8.2020 ja sunnuntai 16.8.2020 toimii varapäivänä sään vuoksi. Tapahtumasta tulee tiivis siten, että tapahtuma-aika on klo 12–16 ja sen ytimen muodostaa varsinainen lentonäytös klo 13–15.

Ilmailupäivä järjestetään yhdessä Asikkalan kunnan sekä paikallisten ja valtakunnallisten toimijoiden kanssa Vesivehmaan lentokentän 80-vuotisen historian juhlistamiseksi. Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö myönsi Il-mailumuseoyhdistykselle avustuksen tapahtuman järjestämistä varten. Koronaviruspandemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi ilmailupäivän järjestäminen oli pitkään vaakalaudalla. Näillä näkymin yli 500 hengen tapahtumat ovat elokuussa mahdollisia erityisjärjestelyin.

Vesivehmaan drive-in-lentonäytös toteutetaan siten, että näytöksen katselu tapahtuu omasta ajoneuvosta tai sen välittömästä läheisyydestä. Pysäköinti toteutetaan lentokenttäalueelle väljästi. Selostukset pyritään lähettämään radioaseman kautta, jolloin niitä voi kuunnella vaikkapa oman autoradion avulla. Myös omia retkituolia kannattaa ottaa mukaan. Perheen pienimmille voi ottaa mukaan kuulosuojaimia, vaikka yliäänikoneita tapahtumaan ei ole tulossa. Lentonäytöksessä tulevat esiintymään muun muassa Ilmavoimien VL Viima II -koulukone sodan ajalta, DC-yhdistyksen historiallinen DC-3-matkustajakone ja taitolentoryhmä Arctic Eagles. Maavoimien helikopteri nähdään myös näytöksessä operatiiviset seikat huomioiden.

Tämänhetkisten koronarajoitusten vuoksi tapahtuma järjestetään ilman maanäyttelyä ja kiinteitä myynti-pisteitä. Pyrimme järjestämään alueelle liikkuvia ruoan ja virvoitusjuomien myyntipisteitä, joista voi ostaa syötävää ja juotavaa poistumatta oman ajoneuvon läheisyydestä. Järjestämme alueelle WC-tiloja, joita voi käyttää koko tapahtuman ajan. Jokainen vie omat roskansa mukanaan.

Tapahtumaan sisäänpääsy on ilmainen, mutta ajoneuvojen pysäköinnistä peritään maksu paikan päällä.

Päijät-Hämeen Ilmailumuseoon ja lentokentän toimijoihin on mahdollista tutustua tapahtuman jälkeen voimassa olevien rajoitusten puitteissa. Pidätämme oikeuden muutoksiin, mikäli esimerkiksi koronarajoitukset muuttuvat.

Tapahtuman ohjelmasta, tarjolla olevista palveluista ja esimerkiksi pysäköintijärjestelyistä päivitetään tiedot tapahtuman verkkosivuille: www.ilmailupaiva.fi

Yhteystiedot:

Varsinaiset lentonäytösasiat: Perttu Karivalo, p. 040 543 1539, perttu.karivalo@nightsky.fi

Muut tapahtuma-asiat: Reino Myllymäki, p. 044 306 3954, reino.myllymaki@tuottavaksi.fi

Asikkalan kunta, kehittämisasiat: Isa Maunula, p. 044 778 0211, isa.maunula@asikkala.fi

Järjestäjäorganisaatio: Ilmailumuseoyhdistys ry, varapuheenjohtaja Raimo Korpi, p. 0400 491 719, raimo.korpi@cromax.fi

Ilmailumuseoyhdistys ry
www.ilmailupaiva.fi
Yhteyshenkilö: Perttu Karivalo
Email: perttu.karivalo@nightsky.fi
PUH: 040 543 1539
Kilpailuluokka/Sarjat: Jaloilta starttaavat, triket, naiset ja joukkuekilpailu. (joukkueen koko 2 henk. ja samasta seurasta voi olla useampiakin joukkueita)
Aika/ajankohta: 21.08.2020 - 23.08.2020
Paikka: Tuuri, Tuuri
URL:
Kuvaus:

Varsinaiset kilpailupäivät ovat 21. – 22.8. ja 23.8. on varapäivä. (2+1). Suomen mestari julistetaan, mikäli hyväksyttyjä kilpailupäiviä
on yksi ja jokaisesta kolmesta eri kategorian tehtävistä (tarkkuus, navigointi ja ekonomiatehtävät) on jokaisella kilpailijalla ollut mahdollisuus suorittaa yhden kerran. Ellei ko. viikonlopuksi ole tiedossa soveliasta lentosäätä, siirretään kilpailut seuraavalle viikonlopulle. Päätös mahdollisesta siirtämisestä tehdään torstaina 20.8. 2020, ja siitä ilmoitetaan ”movalistalla” sekä varjoliito.netissä.

Kilpailuun voi ennakkoilmoittautua maksamalla osallistumismaksu 100 euroa (joukkue 60 euroa) Etelä-Pohjanmaan liitäjät ry:n pankkitilille  FI48 5071 0020 0167 81. Ennakkoilmoittautumiset on tehtävä 15.8. 2020 mennessä ja kisapaikat (20 kpl) jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli paikat eivät täyty ennakkoilmoittautumismenettelyllä, myös jälki-ilmoittautuminen on mahdollista 130 euron hintaan aina kilpailun alkubriefingiin saakka.

Kilpailijoiden keskinäisen paremmuuden ratkaisee saatujen pisteiden lukumäärä kilpailun päättyessä. Pisteistä kolmannes muodostuu suunnistus-, kolmannes taloudellisuus-, ja kolmannes tarkkuustehtävistä. Pistelaskussa noudatetaan järjestäjien briefingissä ilmoittamia määräytymisperusteita ja tehtävät ovat entuudestaan tuttuja kotimaisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa toteutettuja tehtäviä. Kilpailun johtaja valitsee kulloisenkin suoritettavan tehtävän sää-, turvallisuus-, ilmatila- ym. olosuhteiden perusteella. Kilpailija ei tarvitse omia gps-laitteita kameraa tai karttaa.

Alkubriefing pidetään myöhemmin ilmoitettavassa paikassa.

Etelä-Pohjanmaan liitäjät ry
Yhteyshenkilö: Aarno Isomäki
Email: aarnoisomaki@gmail.com
PUH: 044-5337308
Aika/ajankohta: 22.08.2020
Paikka: Kauhajoen lentokenttä, Kauhajoki
URL: https://www.airpilot.fi/23508
Kuvaus:

Konerieha on Air Pilot ry:n vuosittain järjestämä tapahtuma Kauhajoen lentokentällä. Koneriehassa yhdistyvät Fly In ilmailun riemu ja konenäyttelyt. Esillä on lentokoneiden lisäksi vanhoja ja erikoisia autoja, työkoneita, traktoreita, moottoripyöriä, linja-autoja, sekä myös upouusia ajoneuvoja niin henkilöautoja että rekkoja. Lisäksi on työ- ja pelastusnäytöksiä.

Seuraa Facebookissa: Air Pilot ry. Tapahtuma löytyy nimellä Konerieha 2020

Karttaa ei ole saatavissa
Air Pilot ry
Yhteyshenkilö: Johanna Peltoniemi
Email: airpilotry@gmail.com
PUH:
Aika/ajankohta: 29.08.2020 - 30.08.2020
Paikka: Kauhavan lehtoasema, Kauhava'
URL:

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Kauhava Air Show 2020 järjestetään Kauhavan lentokentällä 29.–30. elokuuta 2020 kello 10–18.00. Käytännön järjestelyistä vastaa Kauhava Wanhanajan Lentopäivät ry, joka järjestää hiljaisen koronakesän näyttävintä tapahtumaa.

Kauhava Air Show tekee kunniaa Kauhavan perinteikkäälle sotilaslentokoulutukselle. Kauhavan taivaalla nähtäviä koneita ovat  Stieglitz, Viima, Tiger Moth, Saab Safir, Fouga, Vinka sekä Hawk.

Suomen Ilmavoimat järjestää molempina päivinä F/A-18 Hornet ja Midnight Hawks -näytökset. Myös Ruotsin Ilmavoimat esittäytyvät viikonloppuna Kauhavalla.

Maavoimat tuo tapahtumaan NH90-kuljetuskopterin sekä Hughes MD500 -kevythelikopterin. Rajavartiolaitos puolestaan esittelee näytöksessä Ranger-lentotiedustelujärjestelmää sekä AW119 Ke Koala -kevythelikopteriaan.

Harrastepuolen kalustossa on esillä kaikki lajit: yleisöä viihdyttävät Fouga-tiimi, Artic Eagels, Voikosken safiirit, Suomen Ilmailuopisto sekä taitolentomaajoukkue. Lisäksi luvassa on purjetaitolentoa, pohjalaisia taitolentäjiä ja laskuvarjohyppääjiä.

Ajantasaiset tiedot esiintyjistä ovat lentonäytöksen sivuilla.

Vuonna 2020 tapahtumajärjestäjä joutuu ottamaan huomioon erityisen tarkasti muuttuneet turvallisuusohjeet.

–Järjestämme turvallisen lentonäytöksen, jonne uskaltaa tulla. Tapahtuman suunnittelussa ja järjestelyissä on tehty tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa ja noudatamme annettuja suosituksia ja määräyksiä. Tiedotamme järjestelyistä jo etukäteen tapahtuman nettisivuilla sekä luonnollisesti tapahtuma-alueella, kertoo Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry:n puheenjohtaja Tapio Pitkänen.

Suomen Ilmailuliitto ry on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö, jonka päätehtävä on edunvalvonta. www.ilmailuliitto.fi

Suomen Ilmailuliitto ry ja Kauhavan Wanhanajan lentopäivät ry
Yhteyshenkilö: Tapio Pitkänen