Merkkisuoritukset

Hopea-C eli HC

Suoritus koostuu seuraavista osista:

• 5 tunnin aikalento. Tämä suoritus on ainoa, jota ei välttämättä tarvitse todentaa barografilla tai loggerilla. Tämä pätee vain, jos lento on lennetty todistajien valvonnassa paikallislentona. Huomionarvoista on, että vapaan lennon tulee kestää vähintään viisi tuntia. Suoritusaika on siis lentoaika miinus hinauksen kesto.
  • 1000 metrin oma nousu. Tämä tarkoittaa sitä, että vapaan lennon aikana tulee olla sellainen jakso, jonka aikana barografin näyttämä on lisääntynyt 1000 metrillä. Esimerkiksi: jos irroitus tapahtuu 500 metrissä, eikä lentäjä sen jälkeen alita tuota korkeutta, lennon korkeimman kohdan tulee olla vähintään 1500 metrissä, jotta 1000 metrin oma nousu tulisi suoritetuksi.
  • 50 kilometrin matkalento. Lento saa olla pidempi, mutta yhden reittivälin tulee olla vähintään 50 kilometriä pitkä. Lento tulee suorittaa ilman ulkopuolista apua. Esimerkiksi radiolla tapahtuva neuvominen (paitsi turvallisuussyistä) on kiellettyä. Tehtävän matkalentosuorituksen tulee olla ennakkoon määritelty. Tämä voidaan tehdä sähköisellä tehtäväilmoituksella tai ennen lentoa tehtävällä paperisella tehtävälapulla. HUOMAA Sporting Coden kohta: ”For distance flights of 100 kilometres or less, a loss of height exceeding 1% of the length of the course will invalidate the soaring performance.” Eli: jos lennät 50 kilometriä, et saa hyväksytyssä suorituksessa ottaa hinausta yli 500 metriin (etkä periaatteessa – jos otat hinauksen 500:aan ja lennät tasan 50 km – laskeutua lähtökenttääsi alemmaksi).

Kulta-C eli KC

Suorituksen osat ovat:

• 5 tunnin aikalento. Tämä on käytännössä aina jo suoritettu HC:tä varten.
  • 3000 metrin oma nousu.
  • 300 kilometrin matkalento.

Timantit

• 300 kilometrin määrämaalilento
  • 500 kilometrin matkalento
  • 5000 metrin oma nousu

Diplomit

• 750 kilometrin diplomi
  • 1000 kilometrin diplomi
  • 1250, 1500 ja 1750 kilometrin diplomit
  • 2000 kilometrin diplomi

Suoritus- ja ennätyslennon lentoilmoitus (PDF)

Purjelennon suoritusmerkkihakemus (PDF)

Purjelennon merkkisuoritukset (PDF)

LENTOPAIKAT

Lentopaikat

termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA