Moottorilentäjäksi?

Moottorilentäjä tarvitsee lentolupakirjan, joka on nykyään joko kevyiden ilma-alusten lupakirja LAPL (light aircraft pilot licence) tai yksityislentäjän lupakirja PPL (private pilot licence). Koulutusta lupakirjaan annetaan lentokouluissa ja lentokerhoissa ympäri maata. PPL-lupakirja on myös ammattilentäjien koulutuksen perusta, kun taas LAPL riittää usein harrastelentäjälle.

Lupakirjakoulutukseen kuuluu teoria-osuus, jonka voi opiskella myös netissä, sekä lento-osuus, joka on minimissään 35 (LAPL) tai 45 (PPL) tuntia. Lento-osuudesta suurin osa on koululentoja opettajan kanssa. Loppuvaiheessa lennetään myös harjoituslentoja yksin.

Peruskoulutuksen jälkeen moottorilentäjä saa lentää itsenäisesti, joko omalla lentokoneella tai – kuten monet tekevät – lentokerholta tai lentokoululta vuokratulla lentokoneella. Tästä eteenpäin harrastajalla on lukuisia vaihtoehtoja kehittyä lajissaan. Yölentäminen ja jopa mittarilentäminen (pilvilento) ovat tyypillisiä jatkokoulutusmuotoja, jotka laajentavat harrastusmahdollisuuksia. Talvella voidaan toimia suksikoneilla ja kesällä vesialueilta kellukkeilta.

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA