Lennokkitoimikunta

Lennokkitoimikunta (LeT) toimii lennokkilajin korkeimpana valtakunnallisena asiantuntijaelimenä. Lennokkitoimikunnan alaisuudessa toimii myös lennokkien turvallisuustyöhön liittyvä RPAS-työryhmä.

Lennokkitoimikunnan (LeT) yhteystiedot

Toimikunnan jäsenet tavoitat sähköpostitse henkilökohtaisten osoitteiden lisäksi myös osoitteella lennokkitoimikunta@ilmailuliitto.fi

Petri Kantola, Pj
Puh: 0400-910203
Sähköposti: kantola.pete@gmail.com
Porvoon Ilmailukerho

Iiro Karesniemi, vara-pj
Puh: 040-0443946
Sähköposti: iiro.karesniemi@gmail.com
Lennokkikerho RAKU:n pj.

Juha Reinikka, jäsen
Puh: 040-5664637
Sähköposti: juharein@gmail.com
Kuopion Lennokkikerho KIHU:n pj.

Petri Nygren
Puh: 050-5112233
Sähköposti: petri_nygren@hotmail.com
Turun Lennokkiseura

Heikki Kangasniemi
Puh: 046-6815610
Sähköposti: kangasniemiheikki@gmail.com

TreRC:n jäsen

Tutustu lennokkitoimikuntalaisiin!

Petri Kantola

– Lennokkiharrastus on kantanut läpi elämän ja yli 30 vuoden aikana on tullut askarreltua ja kokeiltua vaikka minkälaisia koneita liidokeista droneihin ja isoihin scale-koneisiin. Tällä hetkellä omat suosikit on heitto- sekä rinneliidokit. Omaksi ilokseni harrastan mutta myös kilpailutoimintaa on tullut kokeiltua aina MM-kisoja myöten. Kerhotoiminnassa olen pitkään ollut mukana ja arvostan harrastajaporukan hyvää yhteishenkeä. Hyviä ystäviä on kertynyt pitkin maailmaa. LeT:in puheenjohtajana haluan edistää hyviä ja turvallisia harrastuspuitteita sekä mukavaa yhdessä olemista. Kokemuksesta tiedän, että toimimalla yhdessä saamme hienoja asioita aikaan!

Iiro Karesniemi

– Lennokkiharrastus alkoi jo pienenä. Isän kanssa Sinisiipiä ja Tokia. Siimarukit tulivat seuraavana. Aluksi oli SIL:n sarjasta tehty Brewster ja sitten iso läjä Cox 0,8cc siimiksiä. Löpö kun loppui, niin lyhennettiin siimat niin, että pystyi käsin pyörittämään –  eräänlaista lennokasta moukarinheittoa siis. Väliin mahtui aika, jolloin lennokkiharrastus pitkään tauolla. Viimeiset pari vuosikymmentä on mennyt moottorilennokkien kanssa. Näiden koko on jossain vaiheessa päässyt hieman kasvamaan. Rakentaminen on myös olennainen osa harrastusta. Lennätän pääasiassa vain itse tikkusarjoista rakentamiani koneita.

Juha Reinikka

– Olen harrastanut lennokkeja -60 luvulta asti. Olin noin 10 -vuotias, kun liityin Kuopion Ilmailuyhdistyksen lennokkikerhoon. Nykyään olen Kuopion Lennokkikerho Kihun puheenjohtaja. Olen kisannut paljon eri lennokkiluokissa ja myös järjestänyt lukemattomia kisoja ja tapahtumia matkan varrella.

Vuonna 2014 menin mukaan Ilmailuliiton määräystyöryhmään ja siitä asti olen ollut aitiopaikalla seuraamassa ja vaikuttamassa Suomalaiseen lennokkisäätelyyn. Arvostan perinteisiä lennokkilajeja, mutta olen samalla utelias ja innoissani uusista laitteista ja teknologiasta. Uskon että löydämme yhdessä keinot siihen, miten jaetaan ilmatila turvallisesti kaikkien osapuolten kesken.

Heikki Kangasniemi

–Aloitin LK Kiurussa 60-luvun viimeisinä viikkoina, mistä Wake ja sisäscalet sekä siimalennokit tarttuivat nahkaani pysyvästi. Oman kerhon, Mellunmäen LK:n huipputiimissä ajoimme SM-tasolla siimastunttia, combattia ja jopa tiimaa vuosina 1974-79. 80-luvun taitteessa olin Hily:n lennokkitoiminnan ohjaaja, teimme yhteistyötä Helsingin Nuorisotoimen kanssa, mm. Malmin Monitoimikeskuksen FAI-tason lennokkikentästä. 30 vuotta tauolla ollut lennokkiharrastus on jatkunut viimeiset kymmenkunta vuotta pääpainona kerhotoiminta ja sunnuntailennättely uusio- ja kierrätyskoneilla, viimeiksi uudella TreRC:n Akaan Lennokkikentällä. Tunnen melko paljon eri lajien harrastajia, jonka LeT haluaa tavoittaa uudella agendallaan, koen voivani antaa hyvän panoksen painamalla hommia erittäin rakentavan ja realistisen tiekartan kanssa, mitä LeT on piirtämässä.

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Aviamaps

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA