lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Lennokkien tyyppejä

Erilaisia lennokkeja on ääretön määrä. Lennokki voi olla muutaman gramman painoinen sisälennokki tai jopa lähes oikean lentokoneen kokoinen radio-ohjattava moottorilennokki – ja kaikkea siltä väliltä. Perinteisesti lennokit jaetaan eri tyyppeihin niiden ohjaustavan perusteella. Lennokkiharrastuksen piiriin on tulossa aivan uudentyyppisiä lennokkeja, mutta silti ohjaustapaan perustuva jako on kaikkein luontevin.

Vapaastilentävät lennokit

Jo pelkkä nimitys kertoo vapaastilentävistä lennokeista kaiken. Niitä ei ohjata vaan ne lentävät täysin vapaasti, lentämiseen vaikuttavien asioiden säätäminen kohdalleen on hyvin tarkkaa jotta lennokki lentää kauniisti. Vapaastilentävät lennokit ovat yleisimmin moottorittomia liidokkeja tai kumimoottorilennokkeja joita lennätetään sekä sisällä että ulkona. Myös polttomoottoria voimalähteenä käyttäviä vapaastilentäviä lennokkeja on olemassa. Vapaastilentäville lennokeille järjestetään kilpailutoimintaa niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla.

Siimaohjatut lennokit

Siimaohjaus on moottorilennokkien ohjaustapa, jossa lennättäjä ohjaa itsensä ympäri lentävää lennokkia kädessään olevaan kahvaan kytkettyjen siimojen avulla. Siimaohjatuissa lennokeissa käytetään voimalähteenä lähes yksinomaan pieniä polttomoottoreita. Siimaohjauksella on pitkä historia eikä se ole enää kovin yleinen lennokkiharrastuksen muoto johtuen lähinnä lennokkiharrastuksen painopisteen siirtymisestä radio-ohjattujen lennokkien suuntaan. Kuitenkin, siimaohjatuille lennokeille on edelleen olemassa kansainvälisiä kilpailuluokkia joista ei vauhtia puutu.

Radio-ohjatut lennokit

Radio-ohjaus (RC, Radio Control) on nykyään suosituin ja yleisin lennokkien ohjaustapa ja erityyppisten radio-ohjattavien eli RC-lennokkien valikoima on valtava. RC-lennokki voi olla liidokki, sähkö- tai polttomoottoria voimalähteenä käyttävä kiinteäsiipinen lennokki tai helikopteri, tai jopa oikeaa suihkuturbiinia käyttävä hyvin monimutkainen jettilennokki. Radio-ohjauslaitteiden ja sähkömoottori- sekä akkutekniikan kehitys mahdollistaa nykyään hyvin keveiden, sisäkäyttöön sopivien RC-lennokkien rakentamisen. Toisaalta, RC-tekniikan mahdollisuudet tekevät mahdolliseksi oikean esikuvan mukaisen RC-mallilennokin rakentamisen kaikkine esikuvan mukaisine toimintoineen.

Multikopterit

Neljällä sähkömoottorilla ja potkurilla varustetut multikopterit ovat uusi ilmiö, niitä on laajasti tarjolla useissa eri koko- ja hintaluokissa ja ne myydään pääsääntöisesti täysin lennätysvalmiina. Ne ovat radio-ohjattuja, mutta niiden autonominen ohjausjärjestelmä ei edellytä niiden lennätystä perinteisen RC-lennokin tapaan joten ne ovat helppoja lennätettäviä. Ne voidaan myös ohjelmoida lentämään halutulla tavalla näköalueen ulkopuolella. Multikoptereita käytetään yksityiskäytössä lähinnä valokuvaukseen tai puhtaaseen huvilennätykseen, ammattikäytössä multikoptereilla voidaan tehdä valo- ja elokuvauksen lisäksi erilaisia tarkastus- ja valvontatehtäviä. Multikopterit eivät ominaisuuksiensa ja helppoutensa vuoksi ole lennokkeja perinteisellä tavalla harrastavien erityisessä suosiossa koska ne eivät tarjoa muille lennokeille tyypillisiä haasteita.

FPV

FPV-ohjaus (First-Person View) on ohjaustapa, jossa lennättäjä näkee videoruudun tai virtuaalilasien kautta kuvaa lennätettävän laitteen (yleensä multikopterin) näkökulmasta. FPV-ohjaus on multikoptereissa käytettävän autonomisen ohjaustavan variaatio ja se yleistyy nopeasti. FPV-multikopterit ovat tavanomaisista multikoptereista poiketen tulossa uutena lajina osaksi perinteistä lennokkiharrastus- ja kilpailutoimintaa, koska niiden ominaisuudet mahdollistavat vauhdikkaan ja jännittävän kilpailutoiminnan (FPV Racing).

Lentopaikat

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Ilmailukartta

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA