Lennokkien turvallisuus

Lennokkien ja miehittämättömän ilmailun turvallisuus on ollut viime aikoina paljon esillä tiedotusvälineissä ja harrastajien keskuudessa. Perinteinen lennokkiharrastus on aina toiminut yhteisöllisesti ja vastuullisesti eikä muun ilmailun turvallisuutta ole lennokeilla vaarannettu. Tilanne on muuttunut hyvin nopeasti, miehittämätön ilmailu on valtavassa kasvussa ja erityisesti multikoptereiden räjähdysmäisesti kasvanut myynti ja niiden huolimaton lennätys on lisännyt muiden ilmailun toimijoiden ja viranomaisten huolta mahdollisesta uhasta muulle ilmailulle. Tässä toiminnassa perinteinen lennokkiharrastus on vain osa huomattavasti itseään suurempaa kokonaisuutta. Suomessakin on voimassa oleva lennokkeja ja miehittämätöntä ilmailua koskeva määräys, joka määrää missä ja miten lennokkia tai multikopteria saa ja voi lennättää. Mikäli olet tätä lukiessasi hankkimassa multikopteria tai muuta lennokkia ja aloittamassa lennätystä omatoimisesti, tulee sinun tutustua voimassa olevaan lennokkimääräykseen OPS M1-32 joka löytyy Liikenteen turvallisuusviraston Trafi:n www-sivuilta. Sieltä löytyy myös paljon hyvää käytännön tietoa ja ohjeita lennokkien ja miehittämättömän ilmailun lennätyksestä ja oikeista toimintatavoista.

Lennokkikerhojen ja muiden keskeisten lennokkitoimijoiden keskinäisenä yhteistyönä on aloitettu lennokkiturvallisuusprojekti Lentsu. Projektin tarkoituksena on luoda lennokkiharrastajille yhteinen toiminta- ja turvallisuusohje, jota noudattamalla varmistetaan turvallinen ja muu ilmailu huomioiva toimintakulttuuri kaikessa lennokkitoiminnassa.  Lisätietoa löytyy projektin www-sivulta.

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA