Kilpaurheilu

Ilmailuliitto tarjoaa jäsenilleen ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua ja edistyä lennättämisen kilpaurheilussa. Pääset testaamaan taitosi, kehittymään ja kokemaan kilpailun jännityksen.

Lennokeilla kilpaillaan useissa eri sarjoissa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Lajiryhmiä ovat muun muassa vapaastilentävät sisä- ja ulkolennokit, siimaa- ja radio-ohjatut taito-, nopeus- ja taistelulennokit, erilaiset radio-ohjatut liidokit, -helikopterit ja mallilennokit. Yleisimmät arvokilpailuluokat kotimaassa ovat Suomen Cup ja Suomen mestaruus. Kansainvälisiä kilpaluokkia ovat esimerkiksi Euroopan mestaruus ja maailmanmestaruus.

Palkittuja lennättäjiä Porvoossa vuonna 2019.

Kilpailun järjestäjäksi

Arvokilpailun järjestäjäksi aikovan kerhon tulee hakea järjestämisoikeutta liitosta hyvissä ajoin. Liitossa toimiva Miehittämättömän ilmailun toimikunta (MIT) arvioi ja tekee päätöksen kilpailujen järjestämisoikeudesta. Lisätietoa kilpailun järjestäjäksi hakeutumisesta saat liiton laji- ja valmennuspäälliköltä tai toimikunnasta.

Kilpailijoita F3K Heittoliidokkien SM-kilpailussa Porvoossa vuonna 2020.

Edustusurheilijaksi

Edustusurheilijat eli maajoukkueen jäsenet voivat edustaa Suomea kansainvälisissä arvokilpailuissa. Maajoukkue valitaan eri kilpailuihin lajitoimikuntien valintakriteerien mukaisesti. Miehittämättömän ilmailun toimikunta (MIT) nimeää hakemuksesta maajoukkueen ja edustusurheilijat ja myöntää kilpailutukea tietyin perustein.

Maajoukkueiden ja edustusurheilijoiden nimeämiseksi ja kilpailutuen hakemiseksi:

1. Lue ensin Toimikunnan ”Hakemuksen ohjeet ja tarkennukset” – asiakirja
  2. Lataa ”Hakemuslomake” tietokoneellesi ja täytä huolellisesti

Täytä hakemus huolellisesti (lue ensin ohjeet). Hakemukset on toimitettava laji- ja valmennuspäällikölle sekä MIT:n käsiteltäväksi viimeistään kuukautta ennen kilpailun ilmoittautumisen määräaikaa.

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Aviamaps

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA