Kilpailutoiminta

Suomen Ilmailuliiton Lennokkitoimikunnan alaiset lajiryhmät ja Ilmailuliiton jäsenkerhot järjestävät Suomessa runsaasti kilpailutoimintaa kansallisella tasolla. Lennokkien kilpailuluokissa kilpaillaan sekä SM- että Suomen Cup- tasolla. SM-luokat ovat FAI:n (Fédération Aéronautique Internationale) virallisia lennokkien kilpailuluokkia, Suomen Cup –luokat taas ovat pääsääntöisesti FAI-luokkien eriasteisia kansallisia muunnelmia. Kilpailuissa osallistujat asetetaan paremmuusjärjestykseen lennokin tyypistä ja lennokkiluokasta riippuen lentoajan, lentonopeuden, lennon ulkoasun (taitolento), kahden tai useamman lennokin taistelun tai jopa lennokin ulkoasun ja lennon esikuvanmukaisuuden perusteella (skaalalennokit). Lennokeilla kilpaillaan myös kansainvälisellä tasolla muun muassa kaikissa FAI-luokissa, joissakin luokissa lajin huipulla on myös suomalaisia lennokkien harrastajia ja kilpailijoita. Lennokkien kilpailutoiminta Suomessa pyörii hyvin pitkälle Ilmailuliiton lajiryhmien ja paikallisten lennokkikerhojen sekä muiden harrasteyhteisöjen toimeenpanemana. Parhaiten kilpailutoiminnasta saa lisätietoa ottamalla yhteyttä paikalliseen lennokkikerhoon tai Ilmailuliiton Lennokkitoimikuntaan.

Lentopaikat

Termiikkiennuste

Ilmailukartta

Jäsenkerhot

Suomen Ilmailuliitolla on ympäri maata yli 200 jäsenkerhoa, joissa ilmailua harrastetaan.

ETSI JÄSENKERHOJA