Koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen johdosta Suomen viranomaiset ovat tiedottaneet ohjeista ja määräyksistä. Osittain ne liittyvät myös järjestöjen kuten lennokikerhojen, lajiryhmien ja Ilmailuliiton toimintaan.

Lennokkitoimikunnan ohjeita ja suosituksia:

• Varauduttava aikataulujen muutoksiin kilpailujen ja tapahtumien osalta keväällä ja alkukesästä 2020. Tapahtumien järjestäminen on mahdollista vasta, kun viranomaiset tiedottavat kokoontumisrajoitusten, karanteenien ja liikkumisrajoitusten poistamisesta.
  • Kerhotapahtumat (esimerkiksi sisälennätys, vuosikokous tms.), joissa yli 10 henkilöä kokoontuu samaan tilaan perutaan toistaiseksi.
  • Lennokin lennätyspaikkoja ulkona voi edelleen käyttää henkilökohtaiseen ja omaehtoiseen harrastamiseen. Kenttäalueella tulee välttää lähikontaktia, esimerkiksi kättelyä, muiden harrastajien kanssa. Suojaetäisyys toiseen ihmiseen on 1–2 metriä. Varikko-, kenttä-, tms. alueella ei saa olla yli 10 henkilöä samanaikaisesti.
  • Huolehdittava hyvästä käsihygeniasta harrastuspaikalla.
  • Lennätyspaikalle ei tule mennä, jos on flunssan kaltaisia oireita tai on palannut ulkomailta viimeisen 14 vuorokauden aikana.

Edellä mainittujen ohjeiden tavoitteena on välttää koronaviruksen leviämistä toiminnassamme, mutta ne eivät estä siis omaa harrastusta kuten askartelua kotona tai lennätystä kentällä. Lennätyspaikka ei siis toimikunnan tulkinnan mukaan ole yleinen alue, liikuntatila tai -paikka tai kokoontumistila. Edellä mainittuja ohjeita noudattamalla ei lisää riskiä sairastua. Lisätietoa koronaviruksesta ja siltä suojautumisesta löytää osoitteesta www.thl.fi.

Toivomme, että kaikki ymmärtävät poikkeuksellisen tilanteen johdosta annetut toimintaohjeet sekä kunnioittavat niitä. Toimikunta seuraa aktiivisesti viranomaisten ohjeita ja tiedottaa lisää tarvittaessa. Toivomme myös että tilanne normalisoituu kesän alkuun mennessä.

Ystävällisin terveisin,
Lennokkitoimikunta