Koronaviruksen vaikutukset harraste- ja urheiluilmailussa

Ilmailuliitossa ja sen alaisessa toiminnassa noudatetaan Suomen hallituksen, THL:n ja muiden viranomaisten antamia määräyksiä ja ohjeita koronaviruksen (COVID-19) suhteen sekä mm. kansainvälisen ilmailuliitto FAI:n ja Suomen Olympiakomitean antamia ohjeita. Edellä mainittuja määräyksiä ja ohjeita päivitetään säännöllisesti. Ajantasaiset tiedot löytyvät em. tahojen verkkosivuilta. Valtioneuvosto ja toimivaltaiset viranomaiset saattavat päätökset ja suositukset voimaan valmiuslain, tartuntatautilain ja muun lainsäädännön mukaisesti.

Ilmailuliiton toimijoiden (hallitus, lajitoimikunnat, liiton työryhmät, toimisto, kansainväliset delegaatit), SM-kilpailujen järjestäjien ja liiton edustusurheilijoiden on noudatettava edellä mainittuja määräyksiä ja ohjeita omassa toiminnassaan. Liitto myös suosittelee, että liiton varsinaiset jäsenet (jäsenkerhot ja muut yhteisöjäsenet) sekä henkilöjäsenet huomioivat määräykset ja ohjeet omassa toiminnassaan.

Ohje kerhoille koulutustoiminnan järjestämiseksi  koronavirusepidemian aikana

Toimenpiteitä liitossa

Hallitus: Kokoukset pidetään toistaiseksi etäkokouksina.

Liiton toimisto: Siirrämme suurimman osan toiminnastamme etätyöksi viikon 12 aikana.  Lisää aiheesta.

Lajitoimikunnat: Kansainvälisiin kokouksiin tai kilpailuihin ei lähetetä edustajia. Yli kymmenen hengen lajitilaisuuksia ei järjestetä. Kokousten osalta harkittava, voidaanko kokous siirtää tai järjestää etäyhteydellä.

Työryhmät: Harkittava, voidaanko kokoukset siirtää tai järjestää etäyhteydellä.

SM-kilpailujen järjestäjät: Yli kymmenen hengen tilaisuuksia ei järjestetä. Tarvittaessa, covid-19 suojaustoimien aikana, SM-kilpailun on siirrettävä/peruutettava, jolloin järjestäjien on oltava yhteydessä liiton laji- ja valmennuspäällikköön.

Edustusurheilijat: Ilmailuliitto ei lähetä tällä hetkellä edustusurheilijoita kansainvälisiin kilpailuihin.

Koronavirukseen liittyviä toimintaohjeita verkossa:

Valtioneuvosto

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Ulkoministeriö

FAI

Olympiakomitea

Koronaviruksessa ei ole kyse vain siitä, saatko mahdollisesti tartunnan. Kyse on myös siitä, että omalla toiminnallamme ehkäisemme viruksen leviämistä ja turvaamme koronavirustaudin riskiryhmiä.

Ilmailuliiton toimisto palvelee etänä koronavirusepidemian ajan

Koronaviruksen leviäminen vaikuttaa myös Ilmailuliiton toimintaan. Liitto noudattaa viranomaisten määräyksiä ja suosituksia. Fyysistä läsnäoloa vaativat tilaisuudet perutaan kevään ajalta. Sisäiset kokoukset järjestetään etäkokouksina.

Liiton toimisto on toistaiseksi suljettu vierailuilta. Palvelemme kuitenkin normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse. Olethan yhteydessä kaikissa liiton toimintaan liittyvissä asioissa.

(Sivua päivitetty 4.6.2020 kello 12.30)