Ilmailuvakuutusten saaminen Suomessa ja yleensäkin Pohjoismaissa on edelleen melko vaikeaa. Entinen yhteistyökumppanimme vakuutusyhtiö RiskPoint on päättänyt lopettaa ilma-alusten vakuuttamisen, eikä näin ollen uudista vakuutuksia.

Ilmailuliitto on aloittanut yhteistyöneuvottelut HDI Global Specialty SE:n kanssa (entinen InterHannover). HDI vakuuttaa kaikkia ilma-alusryhmiä.  Ilmailuliiton aktiivisen lentoturvallisuustyön ansiosta HDI myöntää jäsenistön kaluston kaskovakuutuksien vuosimaksuun alennuksia. Hakemuslomake

Alkuvuoden aikana kaksi uutta toimijaa on ilmaissut myyvänsä ilmailuvakuutuksia myös Suomeen.

Englantilaiset Visicover sekä Hayward vakuuttavat joko ilma-aluksesta tai lentotoimintamuodosta riippuen rajoitetusti eri harrasteilma-alusryhmiä. Jälkimmäinen tarjoaa vakuutuksiaan netissä myös suoraan, mutta sitä edustaa mm. tsekkiläinen vakuutusmeklari Renomia. Renomian kautta saa kattavasti UAV-toiminnan vakuutuksia.

Yhtiöiden sivustoilla ovat täytettävät lomakkeet tarjouksen pyytämiseksi. Pakolliset vakuutukset ovat hinnaltaan melko lähellä toisiaan, mutta kasko-vakuutuset vaihtelevat eniten riippuen siitä, mitä ilma-alusta vakuutetaan, kuinka suuri on sitä käyttävien ohjaajien määrä ja mitä sillä lennetään.

Lisätietoa:

Juha Silvennoinen