Ilmailulajien kisatulosten uutisointi on olennainen osa liiton viestintää.

Kisa- ja tulostiedottamisella lisätään ilmailulajien tunnettavuutta ja nostetaan ilmailuharrastuksen profiilia. Suunnitellulla viestinnällä on mahdollista saada ilmailulle medianäkyvyyttä, uusia harrastajia ja parempia toimintaedellytyksiä.

Toimi näin

Tuloksista ja tunnelmista raportoidaan keskitetysti Ilmailuliiton tiedottajalle, joka hoitaa mediatiedottamisen. Tulokset  voi toimittaa kuka tahansa kisa- tai tapahtumapaikan toimija.

Tiedoteluonnos voi olla lähes valmista tekstiä tai se voi sisältää pelkästään faktat. Jos olet paikanpäällä havainnoimassa tapahtumia, suosittelemme kertomaan myös tunnelmia pelkkien tulosten sijaan. Kuvat ovat myös aina tervetulleita elävöittämään viestiä. Liitäthän mukaan vain kuvia, jotka saa julkaista.

Kisatiedotteen tulisi mahtua maksimissaan yhdelle tekstisivulle.

Tiedoteluonnoksesta tulisi ainakin ilmetä:

• Mikä: kilpailun nimi, sarjat jne.
  • Missä: maa, paikkakunta
  • Milloin: päivämäärät, jos kyseessä on pidempi kilpailu, kyseisten tulosten tarkat päivämäärät (monesko kisapäivä)
  • Yhteyshenkilön tiedot: mistä lisätietoa voi kysyä (nimi, puhelin/ sähköposti)
  • Tulokset: otsikoituna ja jos mahdollista, taulukoituna, linkkinä ym.
  • Jos lähetät kuvia, nimeäthän kuvassa olevat henkilöt selkeästi vasemmalta oikealle ja kerrot kuvaajan nimen

Lähetä valmistelemasi tiedoteluonnos osoitteeseen: tiedotus(at)ilmailuliitto.fi

Sosiaalinen media

Sosiaalista mediaa ei pidä unohtaa kisa- ja tulostiedottamisessa.  Kannattaa suunnitella etukäteen, miten kisa näkyy sosiaalisen median kanavissa ennakkoon, kisan aikana ja jälkikäteen. Tiedottaja jakaa sisältöä liiton kanavissa,  kun asiasta sovitaan etukäteen. Jo kilpailun markkinoinnissa kannattaa mainita sometilit. Jos kerhollanne ei ole vielä omia tilejä, voi mainita liiton Facebook-, Twitter- ja Instagram-tilit, jos on sovittu niiden kautta viestimisestä.

Liiton kriisiviestintäohje