Ilmailuliiton jäsenet ovat oikeutettuja jäsenetuihin, joita ovat mm. ILMAILU-lehti, Ilmailijan tapaturmavakuutus ja toiminnan vastuuvakutus kerhoille.

ILMAILU-lehti

Ilmailuliiton saavat ILMAILU-lehden  8 kertaa vuodessa. Lehti käsittelee Ilmailuliiton piirissä harrastettavia lajeja ja on  Suomen suurilevikkisin ilmailun yleisaikakauslehti. ILMAILU-lehden vuosikerta määräaikaisena tilauksena erikseen tilattuna on 60,00 euroa/12 kk tai kestotilauksena 50,00 euroa/vuosi. Lehtipisteissä irtonumero maksaa 6,90 euroa. ILMAILU tulee jäsenetuna jäsenille suoraan kotiinkannettuna ja yleensä aiemmin kuin Lehtipisteisiin.

Ilmailijan tapaturmavakuutus – Sporttiturva

Vakuutusnumero 06-21893

Ilmailun ryhmätapaturmavakuutus on ilmailussa sattuvien tapaturmien varalle. Vakuutus on voimassa Suomen Ilmailuliiton jäsenmaksun maksaneille jäsenille ja siitä voidaan korvata vamman hoitokuluja 15 000 euroa/tapaturma. Pysyvän haitan kertakorvaus on max. 30000 euroa ja kuoleman 8500 euroa. Vakuutus on voimassa kaikkialla maailmassa ja yleisistä vakuutusehdoista poiketen myös yli 70-vuotiaille.

Vahinkotapauksessa tehdään urheiluvahinkoilmoitus. Hoitokuluista saa pääsääntöisesti korvauksen alkuperäisiä kuitteja ja sairaskertomuskopiota vastaan, Kelan korvaukset vähennettynä. OP Vakuutus antaa eräille hoitolaitoksille myös maksusitoumuksia kalliisiin toimenpiteisiin, esimerkiksi leikkauksiin ja magneettikuvauksiin.

Sporttiturva tuoteseloste

Vakutusehdot

Urheiluvahinkoilmoitus

Toiminnanvastuuvakuutus kerhoille

Ilmailuliiton jäsenyhdistyksillä on voimassa toiminnanvastuuvakuutus. Tämä Tuplaturva-vakuutus on solmittu Suomen Olympiakomitea ry ja OP-yhtiöiden kesken kattaen lajiliittojen toiminnanvastuuvakuutuksen ja niiden vapaaehtoistyöntekijöiden tapaturmavakuutukset. Tarkempia tietoja vakuutuksesta saa Suomen Olympiakomitean sivuilta.

Jäsenyhdistyksiä varten on neuvoteltu lisäksi ilmailuun soveltuva lisäpaketti. Vakuutus kattaa myös liiton ja kerhojen vastuun harrastus- ja kilpailutoiminnassa, lentokoulutuksessa sekä erikseen nimettyjen harrastuskatsastajien pienkoneiden katsastus- ja tarkastustoiminnan. Vakuutuksen piiriin siirrettiin myös aiemmat lennokkitoiminnan, liidinlajien ja laskuvarjohypyn kolmannen osapuolen vastuuvakuutukset.

Kolmannen osapuolen vastuuvakuutus harrastajille

Suomen Ilmailuliitto ja ja OP Vakuutus Oy:n sopimuksella on Suomen Olympiakomitea ry -vakuutukseen liitetty myös kolmannen osapuolen vastuuvakuutus, joka koskee riippuliidon, varjoliidon, lennokki- ja laskuvarjourheilun harrastajia. Se on henkilökohtainen ja voimassa silloin, kun harrastaja on maksanut Suomen Ilmailuliiton jäsenmaksun.

Liiton ottama vakuutus kattaa vastuun ulkopuoliselle (ns. kolmas osapuoli) aiheutetusta omaisuus- tai henkilövahingosta, jos harrastajan katsotaan vahingonkorvauslain mukaan olevan vahingosta vastuussa.

Maksimikorvaussumma on miljoonaa euroa ja omavastuu 600 euroa. Vakuutus on voimassa Euroopassa ja myös kilpailutoiminnassa ja näytöksissä. Se ei kuitenkaan sulje pois järjestäjän ottamaa vastuuvakuutusta, joka mainitaan asetuksessa julkisista huvitilaisuuksista ja kattaa järjestäjän virheestä aiheutuvat vahingot.

Liiton vakuutus on ns. toissijainen vakuutus. Jos harrastajalla on koti- tai matkavakuutus, joka korvaa kolmannelle osapuolelle aiheutetun vahingon, korvataan vahinko ensisijaisesti tästä vakuutuksesta. Liiton vakuutusta käytetään silloin, jos koti/matkavakuutuksen määrä ei riitä tai jos tällaista vakuutusta ei ole.

Suomen Ilmailuliitto ry:n erityisehto 16-385-954-5

Vakuutuksen ottaja on Olympiakomitea ry.

Vakuutetut

Vakuutettuina ovat Suomen Ilmailuliitto ry, sen jäsenkerhot sekä yksittäiset jäsenet toimiessaan Suomen Ilmailuliitto ry:n jäseninä ja Suomen kansalaisina Euroopassa. Vakuutettu voi olla myös henkilö, joka asuu Suomessa vakinaisesti. Vakinaisesti Suomessa asuvaksi ei katsota vakuutettua, joka oleskelee yli puolet vuodesta ulkomailla.

Korvattavat vahingot

1. Vakuutus kattaa myös liiton ja kerhojen vastuun harrastus- ja kilpailutoiminnassa, lentokoulutuksessa sekä pienkoneiden katsastus- sekä muussa ilmailun tarkastustoiminnassa.

Katsastus- ja tarkastustoiminnan osalta vakuutukseen sisältyy käsiteltävän ja huolehdittavan omaisuuden laajennusehto (VA 04/330) 50 000 euron korvauksen enimmäismäärään asti.

2. Siltä osin, kun jäsenen oma vakuutusturva ei kata harrastustoimintaa, vakuutus kattaa jäsenen henkilökohtaisen vastuun myös silloin kun korvausvastuu perustuu laskuvarjo-, varjoliito-, riippuliito- ja lennokkiharrastustoiminnassa aiheutettuun vahinkoon.

Ilma-alusten vakuutukset jäsenhintaan

Ilmailuliiton jäsenet voivat saada ilma-aluksen vakuutuksen suoraan RiskPoint-vakuutusyhtiöltä jäsenhintaan.

Esimerkkejä eduista:

• 10 % vakuutusmaksualennus kiinteäsiipisille (pakollisista vakuutuksista)
  • 5 % vakuutusmaksualennus pyöriväsiipisille (pakollisista vakuutuksista)
  • 20 % maksualennus kaskon vuosivakuutuksiin vahingottoman vuoden jälkeen
  • 50 % omavastuuosuuden alennus viiden vauriottoman vuoden jälkeen. Kaskon omavastuu 1% vakuutussummasta, kuitenkin vähintään 1300 €

RiskPoint on iso vakavarainen vakuutusyhtiö.  RiskPoint tunnetaan nopeana ja luotettavana korvauskäsittelijanä ja se maksaa myös välisuorituksia korjausprojektien aikana.

Vakuutuksen tarjouspyyntölomake (suomeksi)

Vakuutuksen tarjouspyyntölomake (englanniksi)

Vahinkoilmoituslomake (englanniksi)

Lomakkeet lähetetään täytettynä sähköpostitse Juha Silvennoiselle (juha.silvennoinen@ilmailuliitto.fi), joka toimittaa ne eteenpäin. Jos olet itse suoraan yhteydessä RiskPointiin, on yhteydenpitokielenä englanti.

RiskPoint

Edullinen lentoparkki

Ilmailuliiton jäsen saa Helsinki-Vantaan lentokentällä auton paikoituksen edulliseen hintaan. Lentoparkki Oy:n kaukopysäköinti tarjoaa normaalihintaisesta paikoitusmaksusta – 15 %. Lentoparkin löydät osoitteesta Tikkurilantie 151, läheltä Suomen Ilmailumuseota.

Lentoparkki.fi

Teosto ja Gramex

Olympiakomitea ja Teosto ja Gramex ovat sopineet keskitetysti musiikin esittämiseen liittyvistä tekijänoikeuskorvauksista vuosille 2017 ja 2018. Ilmailuliitto on Olympiakomitean jäsenenä  on mukana sopimuksessa.

Suomen Ilmailuliiton jäsenkerhojen tilaisuuksissa, kuten esimerkiksi kilpailuissa, Fly In -tapahtumissa ja messuilla, on oikeus soittaa taustamusiikki maksutta.

Lisätietoja (olympiakomitea.fi)

Holiday Club

Ilmailuliiton jäsen saa vähintään 15 % alennuksen Holiday Clubin loma-asuntojen ja kylpylähotellien päivän hinnoista. (sis. majoitus ja aamiaiset).

Loma-asuntojen vuokraan sisältyy loppusiivous ja liinavaatteiden vaihto kunkin kohteen vaihtopäivänä kerran viikossa. Kylpylämajoitukseen sisältyy aamiainen.

Kohteet:

• Holiday Club Saimaa hotelli, villas ja loma-asunnot
  • Holiday Club Tampereen Kylpylä, hotelli ja loma-asunnot
  • Holiday Club Katinkulta, hotelli, villas ja loma-asunnot
  • Holiday Club Kuusamon Tropiikki, hotelli, villas ja loma-asunnot
  • Holiday Club Salla, hotelli ja loma-asunnot
  • Holiday Club Saariselkä, hotelli ja loma-asunnot
  • Holiday Club Ylläs Saaga, hotelli ja chalets
  • Sekä loma-asuntokohteet: Airisto, Rönnes, Ähtäri, Hannunkivi, Punkaharju, Pyhä, Ruka, Pyhäniemi, Tahko, Himos, Levi, Ellivuori

Varauksen tekeminen

Hotellivaraukset Holiday Club Online – varausjärjestelmän kautta  ja loma-asuntovaraukset  soittamalla Holiday Clubin asiakaspalvelunumeroon (puh. 030 68 600, ma–pe 8–18, la 10–15) Muista mainita varauskoodi: SIL15

Jäsenetu on voimassa tällä hetkellä 31.12.2017 asti.

MUUT JÄSENEDUT

• FAI-lisenssi (maksullinen)
  • Kelpoisuustodistukset
  • Opettaja- ja hyppymestarikoulutukset
  • Ilmainen termiikkiennuste internetistä
  • Jatkuva harrastajien edunvalvonta viranomaisten suuntaan niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.