Ylitä itsesi ja muut – ryhdy ilmailijaksi!

perjantai 28.05.2021
TEKSTI TIMO HYVÖNEN

Pyörin pikkupoikana purjelentokentän pölyssä ja seurasin isäni jälkiä lennokkeihin ja purjelentäjäksi hyvin nuorena. Ystäväpiiriini kuuluu myös niitä, jotka ovat aloittaneet ilmailun vasta eläkeiässä toteuttaen elämänmittaisen haaveensa. Ilmailu ei katso ikää vaan uteliaisuutta, mielenhallintaa ja intohimoa.

Ilmailu ei ole välttämättä kallista. Ilmailun lajikirjo ulottuu lennokeista moottorikoneisiin ja kuumailmapalloista liitimiin. Dronekuvaus on jännää, purjelento opettaa tuntemaan sään kehittymistä eikä missään saa adrenaliinia niin kuin laskuvarjohypyssä. Hyvän lennokin omistajaksi pääsee parilla kympillä, kerhokoneiden vuokrat ovat kohtuullisia ja lupakirjan esimerkiksi purjelentoon saa parilla tonnilla. Saa ilmailuun toki kulumaan paljonkin rahaa, sillä valinnan mahdollisuudet ovat laajat.

Lentäminen ei ole ylivoimaisen vaikeata – jos osaat ajaa polkupyörällä tai autolla, opit todennäköisesti lentämäänkin. Ilmailu ei ole tietenkään aivan riskitöntä. Kolmiulotteisessa ympäristössä ilmailija tarvitsee mielenhallintaa ja keskittymistä, sillä mitään ilma-alusta ei voi parkkeerata pilven reunalle tuumaustauon ajaksi. Turvallisuus on lähes tyystin ilmailijan omassa hallussa, toisin kuin vaikkapa maantieliikenteessä.

Ilmailun lajeihin pääsee parhaiten tutustumaan ilmailukerhoissa, joita Ilmailuliiton jäseninä on reilut 200 joka puolella Suomea. Etsi lähin kerhosi liiton sivuilta! Kerhotoiminnassa kokemuksia jaetaan, turvallisuutta vaalitaan ja kehitetään kerhoa yhdessä. Ilmailu antaa ainutlaatuisia elämyksiä sekä ilmassa liikkuessa että uutta oppiessa. Ilmailu on raitis ja urheilullinen ympäristö, jossa solmitaan elämän mittaisia ystävyyksiä.

Varsinkin nuorena voi myös miettiä, tulisiko ilmailusta aikanaan ammatti. Minä tunnen oloni aina piirun verran turvallisemmaksi, kun tunnista Airbus-kapteenin myös purjelentäjäksi. Ilmavoimien lentäjät kisaavat menestyksellä tarkkuuslentokilpailuissa, ja monet lennonjohtajat harrastavat vapaa-aikanaan jotain ilmailun lajia. Paljon mielenkiintoisia, ilmailuun liittyviä töitä voi tehdä myös ilman että lentää itse.

Aloitin ilmailun vuonna 1981 ja se on jatkunut harrasteesta yleisilmailuun – matkaan nykyään koneellani nopeasti Suomeen ja ulkomaille. Purjelennon lisäksi lennän nykyisin moderneja ultrakevyitä, moottoripurjelentokoneita ja omaa RV6-experimental-lentokonettani. Purjelennossa mittaan omaa lentotaitoani – osaanko hyödyntää aurinkoenergian oikein.

Ylitä itsesi, kokeile, lennä. Kaikki on mahdollista, taivaskaan ei ole rajana. Toteuta unelmasi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, sillä taivaalla voit kokea erityisen vapauden, kuin lintu. Yllätä äitisi, aloita ilmailu!

TIMO HYVÖNEN
Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja