lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Yleisilmailua ja ilmojen akrobatiaa

torstai 25.04.2019
TEKSTI Harri Mustonen
KUVAT Suomen Ilmavoimamuseo, Lentosirkus Pilvien huimapäät -kirja, Jukka Rautamäen albumi, Tapani Ala-Rämi, Jämin perinnehuoneen kokoelma ja Erkki Kantosen albumi

Raimo Aulio ja Luumu tutkivat karttaa Smolikissa.

1950–1960

20.–24.7.1950 Aarne Ellilä uusi edellisvuoden maailmanmesta­ruutensa Jämillä pidetyssä Wakefield Cupissa.

29.1.1950 Pilvien huimapäät -lentosirkuksen ensimmäinen näytös Virroilla.

1950 Veljekset Karhumäki Oy aloittaa säännölliset reittilennot Suomessa.

1951 Lokakuu Jämin ilmailukoulun moottorilentokoulutus alkaa.

1951 Karhumäki Airways aloittaa tilauslennot ulkomaille. Ensimmäistä kertaa Suomesta tehdään tilauslentoja Välimeren maihin, koneena Lockheed Lodestar.

6.7.1952 Helsinki-Vantaan lentoasema avataan.

19.7.–3.8.1952 Helsingin olympialaiset

22.1.1953 Suomen ilmavoimat saa ensimmäiset suihkuhävittäjä­koneensa de Havilland Vampiret.

15.2.1953 Aeron ensimmäinen Convair 340 -matkustajakone saapuu Suomeen. Koneessa on muun muassa paineistettu matkustamo. Keväällä Aero ottaa käyttöön markkinointinimen Finnair.

4.10.1957 Neuvostoliitto laukaisee Sputnik 1 -satelliitin maata kiertävälle radalle.

18.1.1958 Finnair tilaa Caravelle-suihku­matkustajakoneita Ranskasta.

23.8.1959 Liidokkiluokan maailmanmestaruus Suomen joukkueelle, johon kuuluvat Markku Tähkäpää, Into Kekkonen ja Pentti Ella.

1.8.1960 Sandy Pimenoff voittaa polttomoottorilennokkien maailmanmestaruuden.

22.2.1960 Ensimmäinen Caravelle laskeutuu Helsinki-Vantaalle.

LISÄÄ AIHEESTA