Yksityiskenttä Parkanossa

torstai 27.08.2020
TEKSTI LASSE TUORILA
KUVAT SAMI SUOLAMMI

Tuorein lentopaikkasivustolle tullut lentopaikka on sinne kesäkuussa ilmestynyt Parkano, jolla ei ole virallista tunnusta. Tämä yksityinen lentopaikka on ollut kyllä ollut olemassa vuodesta 2007. Jo tuota vuotta aiemmin kolme parkanolaista, Etelä-Pohjanmaan ilmailukerho ry:ssä ultrakevytlupaa Kauhajoella suorittamassa ollutta lentäjän alkua löi hynttyyt yhteen ja niin syntyi Parkanon lentopaikka. Vireä kerho käyttää sitä muiden kenttien ohella laskeutumispaikkanaan.

– Katsottiin aika paljon paikkoja Parkanosta ja löytyi kaupungin vanha maankaatopaikka. Siellä oli paljon pikeä ja muuta sellaista läjitettynä ja kaupunki myi alueen, muistelee yksi puuhamiehistä, Timo Lehtinen.

Kiitotien (30/12) leveys on noin kahdeksan metriä ja pituus 450 metriä. Lisäksi kummassakin päässä on satakunta metriä soraa.
– Tarkoitus olisi myöhemmin jatkaa asvaltointia, jotta kenttä kelpaisi moottorikoneillekin. Näitä maanomistusasioita on tässä neuvoteltu jonkin aikaa. Tällä hetkellä kenttä on varsin hyvässä kunnossa. Pitää vain huomioida 20 kilovoltin sähkölinja 30-suuntaan laskettaessa, vaikkei se sinänsä laskua haittaa.

Kentällä on lämmitetty hallirakennus, jossa kentän omistajat pitävät kolmea ultrakonettaan. Vaikka lentopaikka onkin yksityinen, voi sinne kuka tahansa laskeutua. Kulku kentälle on estetty lukitulla portilla, jottei sitä käytettäisi nuorison mopoleikkeihin. Laskeutumistaan ei tarvitse ilmoittaa, mutta jos haluaa ajaa autolla kentälle, voi soittaa lentopaikat.fi-sivustolla oleviin numeroihin ja portti tullaan aukaisemaan.

Kentältä keskustaan on pari kilometriä ja sieltä voi kuljettaa polttoainetta koneeseensa. Parkanossa on myös runsaasti ruokapaikkoja.

Parkanon lentopaikka on liitetty kesäkuussa lentopaikat.fi-sivustolle. Kenttä on ollut olemassa vuodesta 2007.

LISÄÄ AIHEESTA