Yhdessä tekemällä onnistumme

tiistai 22.03.2022
TEKSTI Sampsa Jyrkynen

Maailma on nyt taitekohdassa. Kevät tulossa, aurinko paistaa ulkona, lentokausi aluillaan ja korona sairastettuna. Vielä viikko sitten kaikki näytti hyvältä. Mutta tänään meillä on sotatila Euroopassa.

Jos itänaapurin diktaattorista pitäisi jotain oppia, se on se, että nykyisessä digitaalisessa maailmassa mikään ei toimi, jollei toimita yhdessä. Yksin tekemällä saa vain sutta ja sekundaa. Diktaattorien aika on ohi (samoin kuin Neuvostoliiton) ja vain yhdessä tekemällä voi olla mukana kehityksessä.

Kriisin edessä vanha Eurooppa on yhdentynyt vauhdilla. Sodan alkamisen jälkeen vain yhden viikon aikana on tehty niin voimakkaita päätöksiä, ettei niihin olisi kukaan uskonut etukäteen. Käytännössä Venäjä on suljettu ulos kaikesta yhdessä tekemisestä. Urheiluyhteydet on katkaistu niin ilmailussa kuin muissakin lajeissa. Lentokoneiden ja autojen länsimaisten osien saatavuus on nolla ja kohta kaikki on maadoitettuna. Lisäksi Venäjä on suljettu länsimaisen talousmaailman ja pankkijärjestelmän ulkopuolelle.

Modernissa maailmassa myös suomalaisen ilmailuyhteisön tulee toimia yhdessä yhteisen edun saavuttamiseksi. Ei kilpailemalla toisiamme vastaan tai toista nokittamalla vaan yhdessä yhteisen edun vuoksi. Jos emme toimi yhdessä ja käytämme energiamme toistemme kanssa kinasteluun, ilmailun olosuhteet rapistuvat ja harrastajamäärä pienenee.

Suomessa on tällä noin 90 lentokenttää – pidetään ne kaikki olemassa ja elävinä. Otetaan yhteiseksi tavoitteeksi lentokenttä ja ilmailun kaikkien lajien harrastusmahdollisuus jokaiseen kuntaan!

Jos jollain nykyisellä kentällä tai muulla ilmailuyhdistyksellä on haasteita vuokranantajan, kunnan tai naapureiden kanssa, annetaan yhdessä lausuntoja, pidetään yhdessä asiaa esillä somessa ja lehdissä ja tuetaan muinkin tavoin toista ongelmissa.

Pidetään yhdessä huolta suomalaisen yleis- ja harrasteilmailun olosuhteista, sillä kukaan muu ei tule tekemään sitä meidän puolestamme. Kuntien ja viranomaisten perspektiivistä on aivan eri asia, jos erilaisiin ilmailupaikkoihin liittyviin päätöksiin tulee kaikilta muilta 90 ilmailupaikalta ja koko ilmailuyhteisöltä lausunto sen yhden paikallisen kentän aktiivien antaman lausunnon sijasta. Lisäksi tiettyjen merkittävien päätöksentekijöiden, kuten ammattilentäjien, lennonjohtajien ja muiden mielipiteillä on väliä. Yhteisössä on voimaa – pidetään yhteisö elävänä ja yhtenäisenä!

Ja ennen kaikkea tavataan toisiamme niin kentillä kuin muissakin tapahtumissa! Vaikka lehtiin ja keskustelupalstoille on kiva kirjoitella välillä kärkkäästikin, mikään ei korvaa aitoa tapaamista samanhenkisten kanssa. Pohjimmiltamme haluamme kaikki kuitenkin samaa –  jatkuvuutta hienolle ilmailuharrastukselle! Edetään yhdessä sitä tavoitetta kohti.

Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliiton hallituksen jäsen.