Viro investoi vahvasti maakuntakenttiin

torstai 30.07.2020
TEKSTI Timo Hyvönen
Seminaariin osallistui 40 henkeä.

Suomen ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen osallistui Viron ilmailuklusterin ja Diamond Sky:n  järjestämään vuosittaiseen Viron ilmailufoorumiin Ruhnun saarella, Etelä-Virossa. Viron eduskunnan puhemies Henn Põlluaasin avasi tämän Viron ilmailun nykytilaa ja kehitystä käsittelevän seminaarin. Osallistujina olivat muun muassa entinen pääministeri Taavi Rõivas, kansanedustaja Kalle Laanet, Tarton pormestari Urmas Klaas sekä singaporelainen sijoittaja Sonny Aswan, yhteensä 40 henkeä.

Taavi Rõivasin mukaan Viron ilmailuyhteisön tavoite on osoittaa maailmalle, että Virossa on muitakin lentokenttiä kuin Tallinnan lentokenttää. Pienille saarille lentoyhteydet ovat tärkeitä.

– Viron turismin suurin haaste on jo kahdenkymmenen vuoden ajan ollut turistien saaminen Tallinnan vanhankaupungin ulkopuolelle. Useimpia muidenkin kaupunkien lentokenttiä voitaisiin käyttää naapurimaiden lentomatkustajille. Kansainväliset suorat lennot ovat kohtuuhintaisia ​​Tarttoon, Pärnuun ja Kuressaareen.

Viron ilmailuklusterin päällikön Kristo Reinsalun mukaan Virossa pitäisi tehdä uudistuksia aloittaen yksinkertaisista asioista, kuten byrokratian vähentämisestä. Lentokenttien paperilomakkeista tulisi siirtyä mobiilimaailmaan, jossa Viro on maailman johtavia maita.

Timo Hyvönen Suomen Ilmailuliitosta kertoi Virosta suomalaisen yleisilmailijan näkökulmasta.

– Viro on useille suomalaisille lentäjille ensimmäinen ulkomaankohde, ja kaikki tuntuu yleisesti toimivan hyvin. Virossa on kymmeniä pienkoneille sopivia lentokenttiä, mutta Tallinnan ulkomaalaisten pienkoneiden korkeat handling-maksut hidastavat varmasti sen käyttöä.

Keskustelussa Tallinnan lentoaseman johtaja Einari Bambus otti asian työlistalleen.

Yhtenä selkeänä uhkana Viron kansainväliselle yleisilmailuliikenteelle nousi esille Helsingin yleisilmailun lentokenttätilanne.

– Jos Helsinki-Malmi lakkaa ilman korvaavia vaihtoehtoja, ei Suomen pääkaupunkiin enää pääse sujuvasti pienkoneella eikä Suomen pääkaupunkiseudulta Viroon, Hyvönen muistutti.

Yleisesti seminaari osoitti, että Virossa ilmailuun sekä yksityisenä että joukkoliikenteen muotona suhtaudutaan vakavasti ja sitä halutaan kehittää. Maakuntakenttiin investoidaan vahvasti, ja Pärnusta ollaan rakentamassa täysiveristä kansainvälistä lentoasemaa. Tapahtumapaikassa Ruhnun saarella asuu ympäri vuoden vain 55 ihmistä, mutta talviaikaan sen liikenneyhteydet hoidetaan lentäen. Ruhnun 600-metrinen lentokenttä on riittävä Britten Norman Islander -yhteyskoneelle, joka lentää saarelle Pärnusta ja Kuressaaresta.