lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Virin taival jäi lyhyeksi

torstai 25.04.2019
TEKSTI Janne Kuutti
KUVAT Kornel Mierzwinski, Vapriikin kuva-arkisto, Santtu Lindroos ja Reino Myllymäki

Ilmailuinsinöörien kerhon Viri lensi ensilentonsa syyskuussa 1936. Koneen elinkaari jäi lyhyeksi sen tuhouduttua jo uudenvuodenpäivänä 1938. Viristä valmistui kuitenkin vuonna 2011 ei-lentävä replika, joka on näytteillä K-Citymarket Seppälässä, Jyväskylässä.

Viri OH-IIK, voimalaite Szekely SR-3-O

Kuva: Jouko Kuutti

Tyypin ensilento 29.9.1936
Moottorin teho (hv) 45
Siipiprofiili Clark Y-H
Siipien kärkiväli (m) 8,0
Siipien V-kulma (˚) 3
Siipipinta-ala (m²) 10,0
Pituus (m) 6,013
Korkeus (m) 2,3
Tyhjämassa (kg) 229
Suurin lentoonlähtömassa (kg) 370
Tehokuormitus (kg/hv) 8,22
Suurin siipikuormitus (kg/m²) 37
Suurin vaakalentonopeus (km/h) 150
Matkalentonopeus (km/h) @ 1610 RPM 125
Polttoaineen kulutus matkalennossa (l/h) @ 1610 RPM 11,5
Käytännöllinen lakikorkeus (km) ~ 2,5
Laskunopeus (km/h) 65
Polttoainesäiliön tilavuus (l) 50

LISÄÄ AIHEESTA