Ville Räikkönen riippuliidon Suomen mestariksi

keskiviikko 25.08.2021
TEKSTI RIIKKA VILKUNA
KUVAT RAIMO TIIHONEN
Mitalikolmikkoon pääsivät voittaja Ville Räikkönen (keskellä) sekä Tino Jokinen ja Samu Sepponen.

Riippuliidon SM 2021 – jokaisena päivänä lennettiin

Riippuliidon SM-kilpailut 4.–10.7. Leivonmäellä kokosivat uuden ja vanhemman riippuliitosukupolven. Yhdeksän pilottia osallistui Pitkävuoren Liitäjien järjestämään kilpailuun, jota johti Juha Herrala.

Kokeneet edellisen polven kisalentäjät Antti Nummelin, Heikki Laitinen, Timo ”Moyes” Mäenpää ja Tenho Salminen olivat muiden mukana avustamassa. Tenho Salminen on Suomen riippuliidon pioneeri, hän aloitti omatekoisella liitimellä vuonna 1974. Tässä kisassa kaikki lensivät Wills Wingin siivillä yhtä lentäjää lukuun ottamatta.

Teekkareiden Pasi Hynynen lähtee tehtävälle. Kuva: Raimo Tiihonen.

Kilpailuviikko oli erittäin lämmin, mutta jokaisena päivänä ainakin yritettiin lentää. Tehtävät olivat pääasiassa pienemmällä alueella lennettäviä edestakaisia, nimet ”Leiskan sahaus” ja ”EesTaas” kertovat niiden luonteesta. Lentopaikka Leivonmäki ylitettiin useimpina päivinä monta kertaa. Ensimmäisenä päivänä maaliin pääsi viisi lentäjää ja kärkipaikan otti heti hallitseva Suomen mestari Ville Räikkönen Teekkareiden Ilmailukerhosta.

Toiselle kilpailupäivälle annettiin sama 59,8 kilometrin tehtävä ja useiden yritysten jälkeen pisimmälle, 42,5 km, pääsi Etelä-Pohjanmaan liitäjien Samu Sepponen. Terävien kuplien kelipäivän jälkeen seuraavilla sijoilla olivat Ville Räikkönen ja myös Teekkareita edustava Pasi Hynynen.

Tiistain 6.7. sää näytti kilpailun johtajan mukaan haastavalta.
– Katsotaan mitä saadaan aikaan, sanoi Juha Herrala.

Flymasterin liveseurannassa näkyi heikossa termiikissä matalissa taistelevia lentäjiä eikä tiistaista lopulta kilpailupäivää tullutkaan.

Keskiviikkona palkittiin sitkeys, vasta reilusti kello 17 jälkeen startanneet Ville Räikkönen ja Jämin Riippuliitäjien Tino Jokinen pääsivät kuin pääsivätkin 56 kilometrin sivumyötäiseen määrämaaliin Pieksämäelle. Muut laskeutuivat reitin varrelle.

Torstaista tuli yrityksistä huolimatta välipäivä. Perjantai valkeni aurinkoisena ja lentäjät tarttuivat hyvin nostoihin sopivien starttihetkien kyttäilyn jälkeen. Ville Räikkönen vei ykköspaikan jälleen 58,9 kilometrin edestakaista reittiä hyödyntävällä tehtävällä, johon meni kaksi tuntia ja kolme minuuttia. Kaikkiaan seitsemän lentäjää lensi tehtävän läpi, viimeisenä startannut Pasi Hynynen tuli päivän kakkoseksi. Ville Räikkönen oli tapansa mukaan tehtävän nopein ja oli jo 300 pisteen johdossa ennen viimeistä päivää. Jämin Riippuliitäjien Tino Jokinen oli tehnyt tasaisia suorituksia ja piti tuloksissa kakkossijaa.

Viimeinen kilpailupäivä lauantai todisti Pasi Hynysen taistelun minimimatkan rajan yli ja Hynyselle ja toiselle Teekkareiden lentäjälle Matti Pajarille saatiin pisteitäkin jaettua. Kokonaiskilpailun vei jälleen Ville Räikkönen, hopean Tino Jokinen ja pronssin Samu Sepponen.

– Kyllä tuon Villen lyömiseksi pitää saada vähän nopeutta lisää, totesi Jokinen.

Leivonmäen lentoparatiisi, entinen turvesuo, jossa nykyisten viljelysten keskellä on 1,5 kilometriä hinauslinjaa, tarjoaa hyvät mahdollisuudet liidintoiminnalle ja hinauksissa päästään jopa 500 metriin. Kaiken kaikkiaan SM-kisoissa oli positiivisen urheilullinen tunnelma, ilmailua parhaimmillaan.

Tino Jokinen (Jämin Riippuliitäjät) tarkkailee tilannetta. Kuva: Raimo Tiihonen.

Yleisö ihmetteli starttivuorossa ollutta Teekkareiden Ilmailukerhon Matti Pajaria. Kuva: Raimo Tiihonen.