lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

SM 4. – 11.7.2020 Jämijärvi: Ville Räikkönen jälleen riippuliidon Suomen mestariksi

torstai 27.08.2020
TEKSTI RIIKKA VILKUNA
KUVAT RIIKKA VILKUNA, ANTTI SOINI
Ville Räikkönen

 

48-vuotias Ville Räikkönen saavutti tänä kesänä kolmannen riippuliidon SM-kultamitalinsa. Hänen aiemmat SM -kultansa ovat vuosilta 2013 ja 2019. Nykyään Helsingissä asuva ja Teekkareiden Ilmailukerhoa edustava Räikkönen aloitti riippuliidon vuonna 2004 Lappeenrannassa ja kilpailemisen vuonna 2005.

 

Suomenmestaruuksien lisäksi Räikkönen on tehnyt lähes kymmenen Suomen ennätystä riippuliidossa. Viime vuonna hän lensi 232,8 kilometrin määrämaaliin Suomen ennätyksen.  Räikkösen liidin on ainakin vielä tällä hetkellä Wills Wing T2 144.Räikkönen kannustaa riippuliitäjiä osallistumaan kilpailuihin. Ennen starttia kannattaa tehdä joka päivä tehtävä, sillä tehtävillä lentämiseen tulee haastetta. Kilpailuissa voi oppia kokeneemmilta ja joutuu lentämään myös haastavassa säässä.

 

Jos nimi Ville Räikkönen kuulostaa tutulta, niin toden totta, riippuliitäjä-Räikkönen on sama mies, joka otti pronssia ampumahiihdossa 1998 Naganon talviolympialaisissa 10 kilometrin pikamatkalla. Urheilun lisäksi Räikkönen on opiskellut DI:ksi ja työskentelee rakennussuunnittelun parissa.

 

Kahdeksasta kilpailupäivästä neljänä lennettiin

 

Kilpalentäjällä on hyvä fysiikka ja taito hyödyntää sääikkunoita. Riippuliito on sitkeyttä vaativa kestävyyslaji. Kilpailulentäminen kysyy fysiikkaa ja sääikkunoiden maksimaalinen hyödyntäminen taitoa. Jämin SM:n kahdeksasta päivästä lennettiin neljä, ja kolme lentopäivistä tarjosi myös reipasta tuulta ja sadekuuroja.Juha Herrala toimi jälleen kerran kilpailun johtajana Jämin Riippuliitäjien järjestämässä kilpailussa, johon osallistui 10 lentäjää. Kisaorganisaatio oli pieni, mutta kokenut. Flymasterin trackereiden avulla kilpailuita seurattiin reaaliajassa ja Vesa Lappalaisen kehittämän sovelluksen avulla lentäjien nouto laskupaikoilta oli helppoa. Kilpailun oli myös yhdistetty varjoliidon XC Openin osakilpailuun, mutta kovan tuulen vuoksi vain harva varjoliitäjä oli mukana.

 

Räikkönen aloitti voitolla

Avauspäivänä satoi, joten ensimmäinen tehtävä annettiin sunnuntaina 5.7. Riippuliidossa on nykyisin tavallista antaa edestakaisia tehtäviä, joissa lennetään esimerkiksi 20 kilometriä kentältä lentäjän valitsemalle kehälle, sieltä takaisin kentälle ja sama uudelleen. Näin vaikeusaste nousee ja hakumatkat pysyvät kohtuullisina. Maastolaskut ovat riippuliidossa varsin tavallisia.

 

Sunnuntain yläpilvi sai lentäjät kyttäilemään starttihetkeä, mutta Teekkareiden Ilmailukerhon Ville Räikkönen (Wills Wing T2 144) päätti lähteä ensin ja hän voitti lopulta koko päivän jääden 66 kilometrin tehtävältä vain kaksi kilometriä maalista. Vesa Lappalainen oli toinen ja Antti Sepponen kolmas. Päivän pisimmän lennon teki kuitenkin varjoliitäjä Jukka Pulkkinen Pitkävuoren Liitäjistä, hän satsasi matkalentoliigan pisteiden keruuseen, starttasi kello 14 jälkeen ja laskeutui kello 20 aikoihin 158 kilometrin päähän Pohjanmaalle. Seuraavat kaksi päivää kytättiin säätä. Sääntöjen mukaan SM-arvoon on kahdella parhaalla oltava 1600 pistettä ja kisassa kolme hyväksyttyä päivää. Kyttäys on tuttua, koska kilpailijat ovat kokeneita. Silti kymmenestä kilpailijasta vain kaksi oli täyttänyt 50 vuotta, ja nuorta polvea edustivat varsinkin Etelä-Pohjanmaan Liitäjien kilpailijat, Sepposen veljekset Samu ja Antti sekä Nuutti Korpimäki.

 

Uusia liitimiä, lentäjä pääosassa

Riippuliidinten kärkiväli on edelleen noin 10 metriä, mutta hiilikuitua ja kevlaria käytetään enemmän kuin ennen; työn jälki on erinomaista ja lentäjien mukaan liitimien käsittely on parantunut. Mutta kuten kokenut Kari Suhonen kommentoi: ”Liitimet ovat parempia, mutta se valjaissa oleva silti merkitsee eniten.” Wills Wingin T3 Race, joita kisassa oli kaksi, on parhaita laitteita tällä hetkellä. Kisaliitimet painavat yli 30 kiloa ja valjaiden, pelastusvarjon ja instrumenttien kanssa varusteiden yhteispaino nousee 40 kiloon. Se selittää osaltaan miksi riippuliitäjät ovat erään paikallisen purjelentäjän sanoin ”kovin hyväkuntoisen näköistä porukkaa”.

 

Säiden kyttäystä

Keskiviikkona 8.7. tehtävä annettiin 78 kilometrin päähän pohjoiseen Jalasjärvelle. Sadekuurojen välissä parhaasta suorituksesta vastasi Samu Sepponen 68,7 kilometrin lennolla. Ville Räikkönen vahvisti asemiaan lentämällä 48 kilometriä. Torstain kilpailupäivä peruttiin myös, mutta perjantai oli parempi kuin ennusteensa. Tuulta riitti ja käännepisteeltä takaisin tuleminen osoittautui liitäjille vaikeaksi varsinkin, kun sää oli juuri alatuulen puolella Parkanon suunnalla heikoin, vaikka pilvenpohjat olivatkin 1300–1400 metrissä. Kovassa tuulessa täytyy lentäjän valita oikein, milloin tulee käännepisteelle ja lähtee takaisin, jotta lento ei pääty maastoon. Samu Sepponen voitti myös tämän päivän, Ville Räikkönen oli jälleen toinen ja Matti Pajari kolmas. Ennen viimeistä kisapäivää Ville Räikkösen johto kakkoseen Samu Sepposeen oli vain 103 pistettä. Vesa Lappalainen oli kolmantena, mutta liian kaukana kärkikaksikosta.

 

Viimeiseen asti yritetään

Viimeinen kilpailupäivä lauantai ei lupaillut liikoja, aurinkoisen alueen raja pysytteli sitkeästi kentän pohjoispuolella ja hinauslinja oli koillistuulen takia viritettävä vinosti radan 15/33 sivuun. Juha Herrala teki kuitenkin määrämaalitehtävän Huittisiin 68,5 kilometriä etelään. Antti Sepponen tarttui pilvikelin termiikkiin ensimmäisenä ja muut lähtivät yrittämään perään. Ville Räikkösen ja Samu Sepposen välinen tilanne kiinnosti kaikkia. Räikkösen 46,9 kilometriä oli päivän paras ja kokonaisvoitto selkeä. Myös Pasi Hynynen ja Tino Jokinen venyttivät lennon yli 40 kilometriin. Samu Sepposen matalista korkeuksista lähtenyt suoritus 32 kilometrin päähän varmisti hopean ja Matti Eerolan tasaisen varma lentäminen jokaisena päivänä takasi hänelle pronssin.

 

Oli ilo seurata SM-kilpailuja ja vaikka tehtävät eivät olleet valtavan pitkiä SM-viikolla, on muistettava, että Suomessa on aina ollut todella hyviä riippuliitäjiä.  Täällä lennetään pitkiä matkoja, viimeksi esimerkiksi 2019 määrämaalin SE: 232,8 kilometriä kolmikolta Kari Suhonen, Ville Räikkönen ja Pasi Hynynen. Onnittelut myös kisaorganisaatiolle sitkeydestä. Yritystä riitti ja sen summasi hyvin eräs varjoliitäjä: ”Kyllä tällä säätämisellä pitäisi lentää jo Ähtäriin saakka.”

 

Riippuliidon SM 2020 

Ville Räikkönen Teekkareiden Ilmailukerho ry

Samu Sepponen Etelä-Pohjanmaan Liitäjät ry

Matti Eerola Ultra Team Lahti ry