Venäjän lentokenttiä ristitään uudelleen

lauantai 05.01.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT VisitPietari
Pietarin Pulkovon kentästä tulee klassikkokirjailijan mukaan Fjodor Dostojevskin lentokenttä. Kuva VisitPietari.

Itänaapurin lentokentillä on käynnissä nimien suuri venäläistämisohjelma. Pietarin Pulkovon kentästä tulee klassikkokirjailijan mukaan Fjodor Dostojevskin lentokenttä samalla kun Moskovan Vnukovo nimetään uudelleen legendaarisen lentokonesuunnittelija Andrei Tupolevin mukaan.
Venäjällä nimetään ainakin 50 lentokenttää uudelleen vireillä olevan venäläistämisboomin ansiosta. Nimikilpailuissa joitakin suuren yleisön suosikkeja on kuulemma jouduttu hylkäämään sen takia, että samat nimet ovat jo käytössä eräillä lentokentillä.

Valintasotkuista huolimatta Moskovan Vnukovon nimi muuttuu Andrei Tupolevin lentokentäksi. Neuvostoaikojen kuulun suunnittelijan piirustuspöydältä ovat lähteneet muiden muassa lentoliikenteen pioneerina pidetty Tu-104, luotettavana työhevosena tunnettu Tu-134 ja yliäänikone Tu-144, Flight Global kirjoittaa.

Monet Tupolevin suunnittelemista konemalleista ovat lentäneet ensilentonsa nimen omaan Vnukovosta käsin. Sitä paitsi Tu-104:n runko on jo kauan sitten nostettu jalustalle Vnukovon lentokenttärakennusten reuna-alueelle.

Pietarissa vanha tuttu Pulkovon lentokenttä saa uuden nimensä kirjailija Fjodor Dostojevskiltä (1821-1881). Maailmankuulu venäläiskirjailija tunnetaan parhaiten teoksistaan Rikos ja rangaistus ja Karamazovin veljekset.

Kenttää operoiva Northern Capital Gateway -yhtiö katsoo Pietarin kaupungin ja sen historian nivoutuvan yhteen Dostojevskin luoman rikkaan ja värikkään kirjallisen maailmankatsomuksen kanssa.