
Varkauden lentopaikka avattiin uudelleen ilmailukäyttöön 18. syyskuuta 2022.
Muutokset Varkauden kentällä alkoivat säännöllisten reittilentojen loputtua vuonna 2013. Varkauden kenttä oli lentoasemana joulukuuhun 2015 asti ja sen jälkeen lentopaikkana. Varkauden lentopaikan pitolupa raukesi tammikuussa 2020.
–Siinä vaiheessa kunta yritti laskea, olisiko lentopaikan pitäminen mahdollista. Kiinteistökaupan myötä kaikki kentän läheisyydessä olevat alueet siirtyivät Finavialta kunnalle. Puolustusvoimille jäi kiitotiealue kokonaisuudessaan. Koska Finavia ei enää ollut omistaja, se ei halunnut lentokenttälupaakaan, Joroisten kunnanjohtaja Jaakko Kuronen kertoo.
Koska Puolustusvoimien sisällä on monta organisaatiota, asia edistyi hitaasti. Kunta teki kahden Puolustusvoimien organisaation kanssa erilliset sopimukset kiitotiealueen vuokraamisesta ja käyttämisestä.
–Täydet pisteet Traficomille! Kuukaudessa hakemuksesta tuli katselmus kentälle. He kävivät katsomassa paikat ja antoivat ehdollisen luvan. Varsinainen lupa tuli, kun pienet puutteet, kuten ilmoitustaulun puuttuminen ja kiitotiealueen päässä oleva vesominen oli korjattu, Kuronen iloitsee.
Tällä hetkellä kentän ylläpidosta vastaa Joroisten kunta yhdessä Varkauden lentokerhon kanssa. Alueen ylläpitoa ja kehittämistä varten perustetaan vuoden 2023 alussa toimintansa aloittava lentopaikkayhtiö. Sen osakkaiksi tulevat Joroisten kunta ja Varkauden kaupunki sekä Varkauden lentokerho ja Varkauden siviili-ilmailusäätiö.

Talkoita kentän eteen
Varkauden lentokerhon puheenjohtaja Petri Pukkisen äänestä kuultaa innostus, kun hän kehuu kerholaisia.
– Olen niin tyytyväinen ja ylpeä tästä porukasta, ettei ole tolkun määrää. Toistakymmentä henkeä löytyi talkoisiin, Pukkinen sanoo.
Pienestä pitäen Varkaudessa ilmaillut ja -90-luvun puolivälin tienoilta kerhon puheenjohtajana toiminut Pukkinen tuntee kentän lähihistorian hyvin.
–Kun kentän pitolupa loppui, kuvittelimme, että lentopaikka avataan suht nopeasti uudelleen, jo kesän aikana. Lentopaikan avaaminen alkoi viivästyä, kun ei löytynytkään sitä tahoa, joka antaisi luvan kiitotien ja kiitoalueen käyttöön. Kunta omistaa maata kiitotien ja kiitoalueen ympärillä. Emme voineet siirtää toimintaamme Naaralle, Rantasalmelle tai Savonlinnaan, koska emme olisi voineet päivystää säitä kaukaa eikä kalustollemme olisi ollut hallipaikkoja. Totesimme, että odotetaan, Pukkinen muistelee.
Kerho sopeutti toimintansa vallitsevaan tilanteeseen, varastoi koneet ja piti ne kunnossa muttei käytetty hinauskonetta huollossa. Tulopuoli väheni, koska jäsenmaksu on pieni eikä lentäviltä jäseniltä peritty kalustomaksuja. Kuluja oli kuitenkin esimerkiksi viranomais- ja vakuutusmaksuista.
–Talkoilla tehtiin esimerkiksi ilmailumääräyksissä vaadittavat merkinantolaitteet ja minimivarusteet. Kunta raivasi lentoesteiksi muodostunutta vesakkoa ja puustoa, Pulkkinen sanoo.
Pitkäksi venyneen lentotauon jälkeen Varkauden lentokerhon koneet pääsevät taas ilmaan kotikentältään.

Varkauden lentokerhon kalusto
Tuulia OH-389
PIK-20 OH-522
PW5 OH-885
Puchacz OH-828
Auster OH-AUA
Rallye OH-SEI
Lisäksi kerhon jäsenillä on kaksi ultraa, Icarus 42 ja Fox, jotka ovat kerhon koulutusluvissa ja koulutuskäytössä. Varkaus on myös muutaman experimental-koneen kotikenttä.