Varjon varassa lentävä laskuvarjohyppääjä laitettiin istuimeen

tiistai 15.08.2023
TEKSTI Seija Suihkonen
KUVAT Seija Suihkonen, Jesse Salmenoja, Timothy Parrant, Mike Burdon
Argentiinalainen Marcos Darman on yksi Mutant-valjailla kilpailevista swooppaajista. Hänen asentonsa on istuva. Kuva: Jesse Salmenoja
Maailmalla kehitetty uusi valjastyyppi auttaa erityisesti canopy piloting -lajia harrastavia. Suomen taivaalla Mutant-valjaat nähtiin ensimmäisen kerran tänä kesänä. Suomalainen hyppääjä pääsee kokeilemaan niitä ensi vuonna.
Kauas on tultu laskuvarjohyppäämisen alkuajoista. Pallovarjot ovat muuttuneet patjavarjoiksi, eikä varavarjokaan ole enää mahan päällä olevassa pussissa vaan pakattu siististi reppu-valjasyhdistelmään.
Nyt varjolla lentäviä laskuvarjohyppääjä on alkanut näkyä istuvassa asennossa. Sen mahdollistaa United Parachutes Technologiesin (UPT) Mutant-valjaat. Onko tämä seuraava uusi kehitysaskel laskuvarjourheilussa?
– Ei ehkä ihan vielä, Mutant-laskuvarjohyppyvaljaiden kehitystyössä lähes alusta asti mukana ollut Flight1-kouluttaja Pete Allum myöntää.
– Mutta tätä voisi verrata Formula 1:een. Kehitystyötä tehdään, eivätkä uudistukset tule yhdessä yössä koko lajin harrastajille vaan vähitellen, Allum kuvailee.
Pete Allum on monipuolinen laskuvarjohyppykouluttaja, jolla on vuosikymmenien kokemus muun muassa varjolla lentämistä ja muodostelmahyppäämistä. Hän on ollut mukana lajin parissa 40 vuotta ja hypännyt yli 35 000 laskuvarjohyppyä.
Mutant-valjaat puolestaan ovat aivan viime vuosina yleistyneet erityisesti laskuvarjourheilun canopy piloting -lajia harrastavilla hyppääjillä. Valjaita on kehitetty noin kymmenen vuotta ja niitä on ollut saatavilla vajaat viisi vuotta.
Suomalaiset laskuvarjohyppääjät Juho Mäntylä ja Klas Ramsay pitävät Mutant-valjaita hyvänä uudistuksena.
– Mutantit on seuraava edistysaskel lajissa, Juho Mäntylä sanoo.
Mäntylän laji on nimenomaan canopy piloting eli swooppaus, mutta Mutant-valjaat soveltuvat muuhunkin laskuvarjohyppäämiseen. Ramsay uskoo, että Mutant-valjaita nähdään tulevaisuudessa yhä useammalla laskuvarjohyppääjällä.
– Ei näitä oppilaiden päälle koskaan laiteta, vaikka niin kai pallovarjoaikanakin ajateltiin patjavarjoista, Ramsay naurahtaa.
– Mutta varmasti Mutantit yleistyvät hyppääjillä seuraavan 10–20 vuoden aikana, hän ennustaa.
Juho Mäntylän laji on canopy piloting eli swooppaus. Perinteisillä laskuvarjohyppyvaljailla hyppääjä nojautuu eteenpäin hänen yrittäessään saada laskeutumiseen pituutta tai vauhtia. Kuva: Jesse Salmenoja
Pete Allumilla on Mutant-valjaat, joissa esimerkiksi kolmirengaslukot ovat lantiolla, eli kuvassa punaisen kahvan kohdalla. Perusvaljaissa lukot tulevat olkapäille. Kuva: Seija Suihkonen
Käytössä noin sadalla hyppääjällä
Suomen taivaalla Mutant-valjaat nähtiin ensimmäisen kerran juhannuksen jälkeisellä viikolla, kun Pete Allum kävi Utissa Kupukarnevaali-tapahtumassa vetämässä varjolla flokkaamista eli ryhmässä lentämistä.
Suomalaisella hyppääjällä Mutantit on mahdollista nähdä aikaisintaan ensi kesänä. Mäntylän ja Ramsayn valjaat valmistunevat UPT:n tehtaalta ensi vuoden keväällä.
– Tilattiin valjaat Juhon kanssa viime helmikuussa, mutta niiden toimitusaika on tällä hetkellä 58 viikkoa, Ramsay kertoo.
Se ei tarkoita, että Mutant-valjaita myytäisiin maailmalla valtavat määrät. Valjaat valmistetaan Delandissa Floridassa United Parachute Techologiesin tehtaalla samalla linjalla kuin yrityksen niin sanotut tavalliset laskuvarjohyppyvaljaat.
– Tällä hetkellä Mutant-valjaita on käytössä noin sadalla hyppääjällä maailmassa, Allum arvioi.
Vaikka Mutant-valjaat yleistyisivät laskuvarjohyppääjien keskuudessa, niitä ei kuitenkaan myydä kaikille. Ostaminen vaatii hakuprosessiin, ja kaikki hakemukset menevät Pete Allumin syynin läpi.
– En halua olla tiukkapipo, enkä vaadi esimerkiksi tiettyä hyppyrajaa. Tiedän paljon hyppääjiä, joilla on tuhat hyppyä, mutta en antaisi heille lupaa hypätä Mutanteilla. Tärkeää on, että osaa lentää varjolla, Allum selittää.
Tiukkaan syyniin on monta syytä. Yksi on Mutant-valjaiden herkkä ohjattavuus. Kun perinteisillä valjailla hyppäävä laskuvarjohyppääjä ohjaa varjoaan vetämällä ohjauslenkeistä, Mutanteissa pienikin painonsiirto saa varjon kääntymään.
– Pystyn ohjaamaan varjoani pelkällä vartalolla. Se kertoo ohjauksen herkkyydestä, Allum havainnollistaa.
Tämä on mahdollista, koska Mutant-valjaissa kolmirengaslukot, joilla päävarjon kantoviilekkeet ovat kiinni valjaissa, sijaitsevat hartioiden sijasta lantiolla.
Silloin myös varjo pysyy koko ajan lentoasennossa, jolloin se lentää tehokkaammin. Se on juuri sitä, mitä esimerkiksi swooppaajat hakevat.
Valjaiden käyttö vaati koulutuksen
Vapaapudotuksessa Mutantit eivät eroa tavallisista laskuvarjohyppyvaljaista. Isoin ero tulee varjon avaamisen jälkeen. Varjon varassa hyppääjä avaa Mutant-valjaissa olevat ylemmät lukot ja lantiolla olevan turvavyön sekä nojaa taaksepäin.
Perusvaljaissa hyppääjä on jalkahihnojen varassa ja asento on pystysuora, lähes seisoma-asento, mutta Mutant-valjaissa on varjoliidosta omaksuttu istuin. Sen ansiosta hyppääjän asento saadaan varjon varassa muutettua istuvaksi, jopa takakenoksi.
– Se avaa täysin uuden maailman. Australialainen kaveri on kertonut, että menee kauan ennen kuin valjaista oppii ottamaan kaiken hyödyn. Siinä tavallaan tulee aivan uudenlainen näkökulma, kun varjolla lennetään lähes selällään, Ramsay sanoo.
Mäntylä tai Ramsay eivät ole vielä päässeet testaamaan Mutant-valjaita, koska valjaiden käyttöön pitää käydä erillinen koulutus. Se annetaan sen jälkeen, kun hyppääjä on saanut omat valjaansa tehtaalta.
– Silloin katsotaan säädöt sopiviksi ja käydään läpi valjaisiin liittyviä erityispiirteitä. Esimerkiksi varavarjon kahvat ovat eri paikassa kuin perinteisissä valjaissa, koulutuksia pitävä Allum kertoo.
Mutant-valjaissa päävarjo kiinnittyy kolmirengaslukoilla lantiolle. Sillä varjon ohjattavuus muuttuu herkemmäksi. Tässä näkyy hyvin hyppääjän taaksepäin nojaava asento. Kuva:  Mike Burdon
Valtava hyöty kisoissa
Mäntylä ja Ramsay näkivät ensimmäisiä Mutant-valjaita swooppikisoissa 2010-luvun puolivälissä. Molemmat epäilivät aluksi, mahtaako niistä olla mitään hyötyä.
– Eikä niillä kisoissa aluksi pärjättykään, Mäntylä toteaa.
He ovat kuitenkin nähneet valjaiden kehityksen ja uskovat saavansa itsekin apua tulosten parantamiseen.
– Hyppääjien taidot ja tekniikka ovat kehittyneet vuosien aikana, ja nyt huomaa, miten valtava hyöty niistä on, Mäntylä sanoo.
Ramsay myöntää, että ”pikkusen on alkanut jännittää, kun Utissa kuunteli Peten juttuja”.
– Ei niillä ihmesuorituksiin päästä, mutta jos omia ennätyksiä pääsisi parantamaan. Ja onhan se aina kiva kokeilla uusia juttuja, hän miettii.
Mutant-valjaiden taaksepäin nojaava asento vähentää ilmanvastusta ja mahdollistaa Mäntylälle ja Ramsaylle sekä heidän swooppajakollegoilleen ainakin pidemmän ja nopeamman swoopin – ja uusia ennätyksiä.
– Nopeus- ja pituusosioissa Mutant-valjailla tehdään jatkuvasti uusia ennätyksiä, Allum sanoo.
Istuin puolestaan mahdollistaa myös alaraajahalvaantuneiden hyppäämisen laskuvarjolla. Yksi tunnetuimmista käyttäjistä on ruotsalainen Aron Andersson.
Takana hyppääjä käyttää Mutant-valjaita, ja hänen asento on selvästi takapainoisempi kuin edessä tavallisilla valjailla hyppäävän. Kuva: Timothy Parrant
 Jetman-pilotti kehitti Mutantin
Mutant-valjaiden kehitys alkoi yli kymmenen vuotta sitten, kun ranskalaiset laskuvarjohyppääjät Vince Reffet ja Fred Fugan ystävystyivät maanmiehensä, varjoliitäjä Antoine Montantin kanssa.  Montant kehitti erityisesti akrobaattista varjoliitoa, Reffet ja Fugan olivat menestyneitä freehyppäjiä mutta harrastivat myös swooppausta, basehyppäämistä ja liitopukuhyppäämistä.
Eräänä päivänä Montant ihmetteli, miksi laskuvarjohyppääjät eivät hyödynnä varjolla lentämistä enemmän. Se sai Reffetin pohtimaan, voisiko liitovarjovaljaat yhdistämistä laskuvarjohyppyvaljaisiin ja kehittää varjolla lentämistä myös laskuvarjourheilussa.
– Hänen sponsorinsa eivät suostuneet lähtemään mukaan kehitystyöhön, joten Vince rakensi ensimmäisen version isänsä kanssa autotallissa, Pete Allum kertoo.
Lopulta laskuvarjovalmistaja United Parachutes Technologies innostui ja näin kehitystyö pääsi kunnolla alkuun 2010-luvun alkupuolella. Pete Allum tuli mukaan kuvioihin muutama vuosi myöhemmin.
– Olen kouluttanut varjolla lentämistä vuosikymmeniä, joten he halusivat minut siksi mukaan, Allum kertoo.
Vuodesta 2015 lähtien Reffet oli myös Jetman-pilotti. Jetman on Yves Rossyn kehittämä suihkumoottorilla varustettu hiilikuitusiipi, jolla ihminen voi lentää kuin lentokone. Reffet pääsi toisena ihmisenä maailmassa kokeilemaan Jetmania, ja hän myös lensi Rossyn kanssa muodostelmassa Dubaissa.
Reffet menehtyi hyppyonnettomuudessa Dubaissa vuonna 2020.
– Mutant-valjaiden kehitys pysähtyi silloin hetkeksi, mutta kannustin UPT:tä jatkamaan, koska pidän itse varjolla lentämisestä ja Vincen ajatus on hieno, Allum sanoo.
Myös Antoine Montant menehtyi ilmailuonnettomuudessa vuonna 2011.
– Vince halusi kunnioittaa hyvän ystävänsä muistoa ja nimesi kehittelemänsä valjaat hänen mukaansa, Allum kertoo.
Montantia kutsuttiin Mutantiksi.
Canopy piloting eli swooppaus 
– Juho Mäntylän ja Klas Ramsayn laji on canopy piloting, jota kutsutaan myös swooppaukseksi.
– Se on varjon varassa tapahtuva laji, jossa suoritukset tapahtuvat lähellä maanpintaa.
– Canopy pilotingissa on kolme osa-aluetta:
*Yleisurheilun pituushyppyä vastaava pituus, jossa varjolla lennetään vaakalentoa mahdollisimman pitkä matka.
*Nopeus, jossa lennetään 70 metrin kaareva rata mahdollisimman nopeasti ja
*Tarkkuus, jossa lennetään tietty rata vesialtaan päällä ja laskeudutaan määrätylle alueelle.
– Canopy piloting ei ole aloittelijoiden laji, sillä ennen swooppaamisen harjoittelun aloittamista hyppääjällä täytyy olla hyvät kuvunkäsittelyn eli varjolla lentämisen perustaidot.
– Mäntylä ja Ramsay ovat Suomen maajoukkueessa.
– Juho Mäntylällä on hallussaan lajin pituusosion Suomen ennätys, 150,16 metriä.
– Jukka Ruha pitää hallussaan nopeuden Suomen ennätystä. Se on 2,291 sekuntia.
Päällepäin Mutant-valjaat näyttävät samanlaisilta kuin perinteiset laskuvarjohyppyvaljaat.  Kuvassa Mutant-valjaat ovat oikealla. Kuva: Seija Suihkonen