lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Varhainen suihkukausi herää henkiin Caravelle-simulaattorissa – Nostalgiamatka

torstai 25.04.2019
TEKSTI Jussi-Pekka Aukia
KUVAT Timo Porthan

Mittariston päällä komeilee B737NG-autopilotin kopio. Jutussa mainittu kinkkulämpömittari näkyy kapteenin puoleisessa yläpaneelissa kolmioikkunan yläpuolella.

Raine Ampuja

  • Musiikkimajuri (evp)
  • Lähti armeijaan soitto-oppilaaksi 17-vuotiaana vuonna 1975 ja kouluttautui Sibelius-Akatemiassa sotilaskapellimestariksi.
  • Jäi eläkkeelle vuonna 2012 Kaartin soittokunnan eli Puolustusvoimien edustusorkesterin johtajan vakanssilta.
  • Suomalaiset muistavat hänet parhaiten Tattoo-kiertueilta ja Linnan juhlista, mutta hän on vastannut useiden muidenkin suurtapahtumien musiikista Lahden hiihdon 2001 MM-kisoja myöten.
  • Aktiivinen säveltäjä ja maan johtavia puhallinsovitusten tekijöitä.
  • Aktiivinen keskustelija ilmailupalstoilla.

SE 210 CARAVELLE

  • Vuonna 1955 ensilentonsa lentänyt ranskalaisen Sud Aviation -yhtiön SE 210 Caravelle oli maailman ensimmäinen lyhyen ja keskipitkän kantaman suihkumatkustajakone.
  • Finnair (silloinen Aero Oy) otti sen ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa käyttöön Euroopan-reiteillään 1960.
  • Caravellet lyhensivät lentoaikoja liki puoleen edellisen sukupolven Convair-potkurikoneisiin verrattuna ja välilaskut jäivät pois koneiden kantaman liki kaksinkertaistuttua.
  • Kerosiini korvasi bensiinin ja radioputket vaihtuivat puolijohteisiin.
  • Alkuperäiset Höyry-Caravellet vaihdettiin 1964 kehittyneempään Caravelle 10 B3 -malliin, jota kutsutaan yleisesti epävirallisella nimellä Super Caravelle.
  • Konetyypin kehittäminen pysähtyi, sillä Sud Aviation keskittyi Super Caravelleksi nimeämänsä yliäänisuihkukoneen suunnitteluun, mikä hanke sulautettiin myöhemmin osaksi ranskalais-englantilaista Concorde-yhteistyötä.
  • Sud Aviation päätyi usean peräkkäisen fuusion tuloksena lopulta osaksi Airbus-konsernia.