Vanhojen ultrien maksimilentoonlähtöpainonkorotus vaatii toimenpiteitä

perjantai 12.08.2022
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
KUVAT ANNE HAUTAKANGAS

 

 

Viljo ”Ville” Levelä ja Kari Aspiola perustivat syksyllä 2021 ultrakevytlentokoneisiin erikoistuneen Lentokonetehtaan, jonka virallinen nimi on Light Aviation Finland® LAFI -WorkShop. Miehet huoltavat, korjaavat ultrakevytkoneita, myyvät lajiin liittyviä tuotteita ja auttavat muutenkin kevytilmailijoita.

 

 

–Uudistettu ilmailulaki ja ilmailumääräys AIR M5-10 loi uuden ultrakevyt B2 -koneluokan, jossa maksimilentoonlähtömassat (MTOM) voivat nousta aina 600 kiloon pyörillä ja 650 kiloon kellukkeilla. Tämä ohjaa uusien koneiden kauppaa ja kevytilmailua. Entinen UL-B-luokka nimettiin UL-B1:seksi. Tähän luokkaan tarvitaan apua, koska nyt niiden maksimilentoonlähtömassaa 450 kiloa seurataan tarkemmin. Monissa tapauksia B1-kone voi olla käytännössä yksipaikkainen, koska muuten maksimilentoonlähtöpaino ylittyy. Tästä syystä B1-koneiden käyttö ja jälleenmyynti arvot pienenevät nopeasti, Ville Levelä selventää.

 

 

Saksalainen kevytilmailutehdas Comco-Ikarus Gmbh reagoi nopeasti ja valmisti maksimilentoonlähtömassan korotussarjan. Comco-Ikarus Gmbh ja Lightwing Gmbh ovat ainoat tehtaat Euroopassa, jotka rakentavat koneita mekano-menetelmällä. Menetelmä mahdollistaa koneiden edulliset versiomuutokset B1-luokasta B2-luokkaan ja samalla modifikaatioiden teon niin, että halutessa kuluneet osat vaihdetaan ja tehdä muitakin tehtaan päivityksiä.

 

 

Sallittu kuormattavuus on tärkein
Levelä korostaa, että maksimilentoonlähtömassan muutosta tärkeämpi luku on sallittu kuormattavuus. Asiasta on kerrottu Ilmailu-lehdessä 5/2021.

 

– Väärinymmärrykset näkyvät kentällä jo nyt. Monet uskovat, että B1-koneilla voi nyt lentää 540 kilon painoilla ilman mitään toimenpiteitä, koska määräykset muuttuivat. Näin ei siis ole, Levelä sanoo.

 

–Tällä hetkellä B1-koneisiin tehtaan tekemiä painonkorotussarjoja saa vain Comco-Ikarukselta Ikarus C42B, /C /CS -koneille, jolle tehdas on hakenut tyyppitodistuksen Saksassa ja Tradeaid Oy Suomessa. Näille ennen vuotta 2021 valmistetuille B1-versoille voidaan asentaa TM-42-023-2020 ja TM-42-024-2020 -mukainen massankorotussarja vain hakemalla Traficomilta suuren muutostyön lupa, Levelä selventää.

 

 

Kaksi yritystä yhteistyöhön Mäntsälässä
Mäntsälässä lentokonehallin jakavat kaksi yritystä, Levelän Tradeaid Oy ja Tmi Kari Aspiola. Aspiolalla on lentomekaanikon lupakirja harrasteilmailun tarkastajan valtuuksin sekä runsaasti alan käytännön kokemusta monista konetyypeistä. Levelä on panostanut 30 vuotta Ikarus ja Eurostar -koneisiin.

 

– Olen tehnyt yhteistyötä Tradeaid Oy:n kanssa on tehty jo parikymmentä vuotta, koneiden huoltojen, takuukorjausten ja muiden korjausten merkeissä, Aspiola kertoo.

 

Levelän ja Aspiolan lentokonetehtaassa on tehty vasta muutamia eritasoisesti modifioiutuja Ikaruksia valmiiksi. Näin he ovat saaneet realistisen käsityksen peruspainokorotussarjan ja enemmän modifioidun koneen kokonaiskustannuksista. Tähän mennessä he ovat modifioineet kaksi B1-ultraa B2-luokkaan, joista toinen on myyty ja toinen on vielä myytävänä. Loppuvuodesta he modifioinevat ja kunnostanevat kolmannen.

 

–Tähän asti olemme ostaneet Ikarus C42B /B1 -koneita, joihin suunnittelemme työmäärän ja -sisällön asiakkaiden mukaan. Lopullinen verollinen hinta määräytyy koneen ostohinnan sekä valittujen kunnostuskokonaisuuksien tarvikkeiden, ostetun moottorin jäljellä olevien käyttötuntien ja työmäärän perusteella. Valmistuneiden kahden modifioidun Ikarus C42B/B2 -koneen hintahaitari on 45 000 – 65 000 euron välillä. Tuolla siis saa yli 250–270 kilon kuormattavuudella olevan, uudenoloisen B2-koulu- ja harrastekoneen eri modifikaatioin, Levelä kertoo.

 

Esimerkkejä modifiointimahdollisuuksista
• Muutossarjan asentaminen B1-koneeseen ja koneen muuttaminen B2-luokan koneeksi
• Moottorin vaihto uuteen tai vähän lennettyyn
• Runkorakenteen tarkastus ja kuluneiden osien vaihto
• Katteiden vaihto, kunnostus ja maalaus
• Siipikankaiden vaihto
• Sisustuksen uusiminen
• Avioniikan ja navigointilaitteiden vaihto
• Tuulilasin ja ovilasien vaihto uusiin heijastamattomiin ja kemikaaleja kestäviin laseihin
• Ovilukkojen vaihto

 

Esimerkkejä palveluista
• Lentokelpoisuuspalvelut
• Huollot ja korjaukset
• Muutostyöt B1-luokasta B2-luokkaan
• Koneiden varustelutason ja koneen päivittäminen
• Talvisäilytys palveluineen
• Markkinajohtaja koneet ja varaostat
• Kellukkeiden tai suksien asennukset
• Lisävarusteet
• Vakuutukset jopa vesi- ja suksikoneisiin kilpailukyisesti
• Kuljetuspalvelut
• Oma kenttä EFMN
• Koneiden rahoitus