Välähdys lentämisen tulevaisuudesta

tiistai 31.07.2018
TEKSTI Kari Martiala
KUVAT Kari Martiala

Malmin lentoasemalla koettiin tänään sykähdyttävä hetki, kun Suomen ensimmäinen sähkölentokone suoritti ensilentonsa.

– Vanha sanonta historian siipien havinasta saattaa istua hyvinkin tähän päivään, kansanedustaja Matti Vanhanen totesi puheessaan.

Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone saapui Malmin lentoasemalle kesäkuussa. Kesän aikana on tehty turvallisuus- ja muita valmisteluja sekä koelentoja.

Ensilentoa olivat juhlistamassa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki, Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila, Slovenian kunniakonsuli Irmeli Rytkönen sekä Yhdistyksen jäsen ja kansanedustaja Matti Vanhanen. Tilaisuudessa koneen lentäjä Jussi Frisk kuvaili kokemuksiaan lentämisestä sähkökoneella, ennen lähtöään ensilennolle. Koneen palattua takaisin kentälle, sitä tervehdittiin raikuvin aplodein.

Helsinki tarvitsee oman lentopaikan

– Päivään mahtuu kaksi erityisen merkittävää symbolista asiaa. Ilmailunhistorian alkuaikojen ihmisistä on puhuttu aina pioneereina ja uskon, että tänään tässä olemme pienellä joukolla koolla todistamassa Suomen osalta ilmailun hyvinkin merkittävää seuraavaa vaihetta. Se että energiamuoto on sadan vuoden kehityksen jälkeen vaihtumassa ei ole mikään pieni asia vaan sillä saattaa olla erittäin laajakantoinen merkitys, Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen jäsen ja kansanedustaja Matti Vanhanen sanoi.

– Esimerkiksi taksiliikenteen tyyppisessä toiminnassa, Finnairia pienemmän mittakaavan lentämisessä olemme nyt ehkä näkemässä esimakua mitä aika nopeasti lähivuodet voivat tuoda mukanaan. Hyvinkin lyhyellä aikajänteellä voimme nähdä vaiheen, jossa Suomeen muodostuu sellainen taksilentokoneverkosto, joka palvelee koko maata.

– Tässä palataan Malmin lentokentän alkuaikojen näkymään, jossa akselilla Pietari-Baltian maat-Varsova-Tukholma-Pohjois-Suomi toimivat sinä kehänä ja säteenä, johon lentotoiminta voisi suuntautua. Voisimme saada huomattavasti edullisempaa ja aikatauluihin sitoutumatonta lentämistä, joustavampaa lentokonepalvelua ja Suomessa jos jossakin siihen on erinomaiset mahdollisuudet, sillä meillä on ympäri Suomea 80 lentopaikkaa.

– Toivottavasti tämä teknologiamuutos avaa myös vielä kerran päättäjät katselemaan sitä että myös täällä Helsingissä tarvitaan lentopaikka, josta nämä koneet voivat nousta. Vain sitä kautta Suomen mittava lentokenttien verkosto voi toimia. Myös taloudellisesti tärkeimmällä alueella Helsingissä, josta on jatkoyhteyksiä, on oltava oma lentopaikka.

Finavia haluaa olla mukana kehityksessä

– Me olemme mukana sponsoroimassa tätä hanketta paitsi siksi, että tämä on tärkeä asia että tällaisen teknologian käyttö yleistyy ja haluamme olla mukana tukemassa tätä kehitystä, mutta saamme myös samalla lisätietoa aiheesta, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

– Kun me puhumme sähköteknologian käytöstä, emme ota kantaa siihen minkäkokoisissa koneissa sitä käytetään, sen me tiedämme, että ainakaan nykyteknologialla ne eivät sovellu kovinkaan pitkille matkoille. Tämä on myös meidän arvojemme mukaista, sillä olemme ympäristövastuullinen yhtiö.