lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Typenkehitin parantaa polttoaineturvallisuutta

maanantai 07.05.2018
TEKSTI Pekka Lylyharju
KUVAT Airbus

TWA 800 -lennon tragedia johti merkittävään uudistukseen matkustajakoneiden polttoaineturvallisuuden parantamisessa.

Typenkehitinjärjestelmä

Parker Hannifinin kehittämässä typenkehitinjärjestelmässä pneumatiikkajärjestelmästä (Bleed line) vuodatetaan ilmaa otsonikonvertterin (O3 Converter) ja lämmönsäätimen (Heat exchanger) ja HEPA-suodattimen läpi erotusmoduulille (Air Separation Module, ASM). Erotusmoduulissa ilmasta erotetaan happi, mikä johdetaan rungon ulkopuolelle ja typpi johdetaan polttoainetankkiin kaksitoimisen virtausventtiilin (Dual Flow Shut Off Valve) läpi polttoainetankkiin. Virtausta säädetään moodin mukaan. Venttiilillä pystytään myös erottamaan polttoainetankki muusta järjestelmästä. Takaiskuventtiili (Twin Check Valve) estää myös polttoaineen virtauksen järjestelmään lisäten järjestelmän turvallisuutta. O2-sensori mittaa polttoainetankkiin virtaavan ilman happipitoisuutta varmistaen, että se on alle 12 prosenttia.

Järjestelmässä on kolme moodia: Low – nousun ja matkalennon aikana, Medium – lähestymisen aikana ja High – laskun aikana. Järjestelmän kontrolleri (IGGS Controller) säätää moodin mukaan virtausta virtausventtiilin läpi.

Erotusmoduuli (ASM) on tehty ohuista, puoliläpäisevistä ontoista kuitukalvonipuista, joiden avulla saadaan läpivirtaavasta ilmasta erotettua happi, hiilidioksidi ja vesi. Happirikas ilma johdetaan rungon ulkopuolelle ja typpirikas ilma polttoainetankkiin.