Tulvat, myrskyt ja ilmastonmuutos uhkaavat isoja lentokenttiä

tiistai 02.10.2018
TEKSTI Markku Pervilä

Kansainväliset lentokenttäoperaattorit ovat kovan paikan edessä, kun merenpinta nousee ja myrskyt voimistuvat ilmastonmuutoksen takia. Jätti-investointeja vaaditaan kiitoratojen korottamiseksi, tulvapatojen rakentamiseksi ja viemäröintien tehostamiseksi, sillä maailman 50:stä vilkkaimmasta lentokentästä peräti 15 sijaitsee alle kymmenen metrin korkeudella merenpinnan tasolta.

Varsinkin Japanin lentoliikenne on kärsinyt kovia syyskuun aikana. Kuun alussa taifuuni Jebin nostattamat tulvavedet sulkivat Osakan edustalle tekosaarelle rakennetun Kansain kansainvälisen lentokentän. Lentokenttäoperaattorilta kesti kaikkiaan 17 vuorokautta saada tulvan alle joutunut pääkiitorata takaisin täyteen toimintakuntoon. Myös viime viikonlopun taifuunissa lentoyhtiöt peruivat tukuittain lentojaan Japaniin.
Suuret lentokentät Hongkongissa, manner-Kiinassa ja Yhdysvaltain Pohjois-Carolinassa suljettiin niin ikään syyskuussa trooppisten myrskyjen vuoksi.
Tällaiset luonnonkatastrofit pakottavat kansainväliset sijoittajat ja vakuutusyhtiöt miettimään riskejään uudelleen. Luottoluokittaja Fitchin mukaan maailmassa on tällä hetkellä käynnissä kaikkiaan 262 miljardin dollarin arvosta erilaisia lentokenttähankkeita.
- Katastrofit toistuvat yhä useammin ja entistä rankempina. Näiden välillä on selkeä yhteys ilmaston lämpenemisen kanssa, ja se riski sijoittajien pitää ottaa vakavasti, Fitch Solutionsin infrarakentamisen johtaja Richard Marshall sanoo Reutersille.
Hän huomauttaa siitä, että maailman 50:stä vilkkaimmasta lentokentästä 15 sijaitsee alle kymmenen metrin korkeudella merenpinnasta. Alhainen sijainti saa kentät erityisen haavoittuviksi merenpinnan nousulle, ja lämmennyt sää tekee myös myrskyistä entistä voimakkaampia.
Meri nielaisee kokonaisia lentokenttiä
Lentokenttien kansainvälisen yhteistyöjärjestö ACI:n (Airports Council International) pääsihteeri Angela Gittens huomauttaa eräistä ongelmamaista, kuten Vanuatusta ja Malediiveistä, joiden lentokentät ovat uppoamassa mereen.
- Tosin samanlaisia ongelmia riittää kehittyneemmissäkin maissa, kuten entisellä kotikentälläni Miamissa, Gittens lisää.
Reutersin haltuunsa saamassa muistiossa ACI varoittaa ilmastonmuutoksen lentokentille aiheuttamista uhkista. Samassa muistiossa järjestö kehottaa jäsenkenttiään arvioimaan uudelleen riskejään ja ryhtymään toimiin niiltä suojautumiseksi.
ACI ottaa esimerkiksi hyvästä suunnittelusta Istanbulin uuden lentokentän, jossa ilmastonmuutos on otettu huomioon jo suunnittelussa. Turkissa lokakuussa avattava Istanbul Grand Airport on maksanut kaikkiaan 12 miljardia dollaria ja siitä tulee yksi maailman suurimmista lentokentistä.
Velkarahoittajat pelaavat korkeilla panoksilla
Monien lentokenttiin sijoittaneiden velkarahoittajien taustalta löytyy valtioita tai suuria eläkerahastoja. Luottoluokittaja Moody´sin kirjoissa on kaikkiaan 174 miljardin dollarin edestä lentokentille myönnettyjä lainavakuuksia.
Yhdysvaltain lentokenttiä Moody´sille arvioiva Earl Heffintrayer sanoo, että New York Cityä vuonna 2012 ravistellut pyörremyrsky Sandy avasi viimeistään sijoittajien silmät ilmastonmuutoksen riskeille. Supermyrskyn takia New Yorkissa peruutettiin peräti 17 000 lentoa ja myrsky aiheutti eri maiden lentoyhtiöille puolen miljardin dollarin tappiot liikevaihdon menetyksissä, Eurocontrol vahvistaa Sandyn tuhot.
Heffintrayerin mukaan sijoittajat kyselevät nykyään erittäin tarkasti matalalla sijaitsevien kenttien riskeistä ennen investointipäätöksiä. Ongelmat ovat erittäin suuret esimerkiksi Bostonissa ja San Franciscossa.
Myös kansainvälisen jälleenvakuutusyhtiö Aonin Aasian johtaja Gary Moran sanoo, että rahoittajat ottavat tarkemmin selkoa kohteidensa säänkestävyydestä, kuten lentokenttien viemäröinneistä, tulvavalleista ja padoista.

Luottoluokittajatkaan eivät tiedä koko laskua

Singaporessa sijaitseva Changin lentokenttä on luonut erilaisia, vuoteen 2100 asti ulottuvia skenaarioita, joiden mukaan merivesi uhkaa kentän kiitoteitä. Tulvilta suojautuakseen Changin uusi terminaali rakennetaan vähintään 5,5 metriä merenpinnan yläpuolelle. Changin kentällä uskotaan, että vuoteen 2100 mennessä merivesi on noussut nykytasolta 2,5 jalkaa eli 76 senttimetriä.
- Singaporessa riskit ovat niin suuret, ettei vaihtoehtoja juurikaan ole, Aonin Moran sanoo.

Muutoin tarkoista ynnäilyistään huolimatta ACI, Fitch, Moody´s tai Standard & Poors eivät kykene kertomaan kokonaisarviota ilmastonmuutoksen aiheuttamista lentokenttien remonttitöistä. Luottoluokittajien mukaan sään muutoksilta suojaavat hankkeet ovat usein osia suuremmista remonteista ja lentokenttien laajennushankkeista.