Keväinen Piikajärvi oli hyvä kurssipaikka
Purjelentokausi sai Piikajärven lentokeskuksessa hieman tavallisesta poikkeavan aloituksen, kun Suomen Urheiluilmailuopiston lennonopettajakurssi kokoontui lento-osalle huhti-toukokuussa.
Luvassa oli pitkän koitoksen loppuhuipennus: tiivis viikko, jonka aikana tulevat lennonopettajat saivat ensikosketuksensa ilmassa tapahtuvan opetuksen saloihin.
Lennonopettajaksi kouluttautuminen oli ollut selkeä seuraava askel harrastuksessani jo pidemmän aikaa. Omalta ja puolentusinan muun ilmailijan osalta tuo kouluttautuminen alkoi vuoden 2023 syyskuun lopulla Suomen Urheiluilmailuopiston teoriakurssilla. Teoriakurssilla purjelennon kurssilaisia oli neljä ja kuumailmapallolentäjiä kolme. Talven aikana päästiin keskustelemaan useaan kertaan asioista eri kuvakulmista käsin ja olikin mielenkiintoista tutustua pintapuolisesti myös kuumailmapallolupakirjan koulutukseen.
Pitkä tie ennen lento-osaa
Teoriakurssia käytiin talven mittaa normaalisti kahtena päivänä viikossa kahdesta kolmeen tuntia kerrallaan. Toki väliin mahtui hyvän mittainen joulutauko ja keväällä tuntien määrä hieman väheni, mutta koulutusohjelman mukaisten 55 opiskelutunnin suorittaminen rytmitti talvella mukavasti tiistai- ja torstai-iltoja. Läsnäolovelvollisuuden ollessa 100 prosenttia, ei pienen flunssankaan saanut antaa estää osallistumasta opetukseen. Toki etäyhteyden ansiosta tämäkin oli mahdollista.
Teoriatunneilla käytiin läpi oppimista ja opettamista, kerrattiin teoria-aineita, sekä harjoiteltiin lentotehtävälle valmistavan tehtävänannon, niin sanotun long briefingin, antamista. Long briefingin tarkoituksena on ennen lentoharjoituksia suoritettava lyhyehkö oppitunti päivän opetusaiheista. Oppilaalle käydään läpi harjoitusten tavoite ja lennon kulku. Lisäksi harjoitukseen liittyviä teoria-aineita kerrataan lyhyesti sekä käydään läpi lennon aikana vallitsevat olosuhteet: esimerkiksi säätila ja toimintarajoitukset. Näitä briefaus-harjoituksia jokainen piti talven aikana kolme. Keskustelu briefing-harjoitusten jälkeen oli yleensä antoisaa ja palautetta ja ideoita liikkui moneen suuntaan.
Oppituntien lisäksi teoriaosuuteen mahtui myös muutama koe. Opekurssilaisten tuli läpäistä omaan tahtiin SUIO:n koulutusorganisaation teoriakokeet kaikista lupakirjan teoria-aineista. Lisäksi itse lennonopettajana toimimiseen liittyen suoritettiin kaksi koetta. Viimeinen teoriakoe pidettiin 25.4.2024. Opettajaopinnot pääsivät kuitenkin vauhtiin toden teolla vasta seuraavana päivänä, kun lento-osa potkaistiin käyntiin Piikajärven lentokeskuksessa.
Piikajärvi oli kurssin tukikohtana
Teoriakurssin alkaessa lento-osan sijaintia ei ollut vielä päätetty. Kevättalven aikana Piikajärvi valikoitui kurssipaikaksi. Puitteet ovat erinomaiset ja vapaata ilmatilaa oli käytettävissä opekurssilaisten käyttöön runsain mitoin. Oli mielenkiintoista päästä ratsastamaan kurssilla kaksilla rattailla. Toisaalta oppilaana ja toisaalta järjestävän organisaation edustajana pääsin näkemään asioita useammastakin suunnasta. Kaikkea ei tietenkään tarvinnut yksin järjestää. Isossa roolissa leirin onnistumisen kannalta oli lentopaikan päällikkö Ari Pullinen sekä muu kerhon organisaatio.
Piikajärven lentokeskus tarjosi kurssilaisille toimivat olosuhteet. Majoitusrakennus ja sauna ovat remontoitu muutama vuosi sitten. Seitsemän kahden hengen huonetta, keittiö, ruokailu- ja pesutilat mahdollistavat leiriytymisen pidemmäksikin aikaa. Piikajärven kenttä sijaitsee noin 30 kilometriä Porista kaakkoon. Kenttä on Porin TMA:n alla, mutta vaara-aluetta D129A varaamalla, saadaan kentän ympärillä oleva ilmatila varattua purjelentokäyttöön myös Porin tornin ollessa auki. Aluillaan olevan lentokauden ansiosta lennonopettajakurssilla oli melko vapaat kädet toimintansa suunnitteluun. Viikon aikana taivaalla kävi muitakin purjelentäjiä, mutta suurin osa kentän lentotoiminnasta koostui opettajakurssin lennoista.
Lento-osa avattiin vappua edeltävänä perjantaina. Piikajärven leirille teoriaosalta jatkoi kolme oppilasta. Itseni lisäksi kurssilla lensivät Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys ry:n Jani Virolainen sekä Polyteknikkojen Ilmailukerho ry:n Santeri Ruuskanen. Varsinaista koulutusta ei perjantaina vielä järjestetty, mutta kurssilaiset, sekä opettajat saapuivat iltapäivän aikana Piikajärvelle. Kurssin koulukoneina toimivat Porin Ilmailukerho ry:n SZD-50-3 Puchacz sekä Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys ry:n Duo Discus. Iltapäivä sujuikin Duo:n kasaamisen ja opetustilojen järjestelyn merkeissä. Kurssin opettajat Kari Onikki ja Pekka Marjamaa esittäytyivät. Myös SUIO:n koulutuspäällikkö ja kurssin tarkastuslentäjä Matti Huoviala valotti hieman tulevan viikon ohjelmaa.
Päivärytmi pysyi samanlaisena läpi viikon
Lento-osalla päivät toistivat pitkin viikkoa melko samanlaista kaavaa. Aamut alkoivat luokkatilassa, jossa käytiin läpi päivän harjoituksia, tutkittiin sää- ja ilmatilaa sekä pidettiin long briefing -harjoituksia. Luokkaosuus saatiin kuitenkin aina aamupäivän aikana lusittua ja päästiin harjoittamaan itse lentotoimintaa.
Viikon aikana käytiin läpi lähes kaikki purjelentäjän lentokoulutusohjelman harjoitukset. Kaikilla kurssin oppilailla oli satojen tuntien ja laskujen lentokokemus, mutta haastetta silti riitti, oltiinhan täällä opettelemassa opettamista, ei lentämistä. Varsinkin kurssin alussa vaikeinta oli puheen sopiva rytmittäminen sekä oikeiden termien käyttö opetusprosessin aikana. Kun kuormitus lisääntyi, esimerkiksi laskukierroksessa, tippui puhuminen ensimmäisenä pois itse lentämisen jäädessä päällimmäiseksi asiaksi.
Lentopäivän jälkeen koneet pakattiin halliin ja perehdyttiin luokkatiloissa vielä päivän asioihin palautteen muodossa. Muutamana iltana kerettiin käymään vielä kaupassakin, mutta saunaan sentään ehdittiin joka ilta. Tiiviit päivät täydentyivät vielä seuraavan päivän long briefing -tuntien suunnittelulla.
Säät suosivat ja sattumuksilta vältyttiin
Purjelento on sääaltis laji, mutta opettajakurssin kohdalla onneksi tymäpäiviltä vältyttiin. Sää vaihteli keväisen viileän ja kesäisen lämpimän välillä, mutta vettä ei taivaalta juuri tullut. Yhtenä päivänä piti toiminta lopettaa alkuiltapäivästä vähäisen sateen vuoksi, mutta jokaisena kurssin päivänä päästiin kuitenkin taivaalle. Myös tuuliolosuhteet pysyivät viikon ajan kohtuullisina ja myös termiikkiin päästiin lentämään.
Lentotoiminta sujui turvallisesti eikä isompia poikkeamia koulutuksen aikana tapahtunut. Ainoastaan pakkotilanneharjoitusten yhteydessä Puchaczin puhjennut nokkapyörä tarvitsi uuden sisäkumin, mutta tämäkin vaihto sujui kurssilta vaivatta.
Viikko huipentui tarkastuslentoon
Viikon mittaa usko omaan tekemiseen nousi, olihan takana jo melkein parikymmentä koululentoa, mutta lauantaille suunnitellut tarkastuslennot jännittivät silti varmasti kaikkia kurssilaisia. Päivä alkoi jälleen luokassa, jossa opettajaoppilaat pitivät näyteoppitunnin ennalta määrätystä teoria-aiheesta, sekä long briefingin lentoharjoituksesta.
Tarkastuslennoilla jokaisen opettajaoppilaan tuli antaa näyttösuoritus lentoonlähdöstä ja hinauksesta, sakkauksista sekä lähestymisestä ja laskusta. Näiden lisäksi jokaiselle oli annettu opetettava aihe, joka tuli opettaa oppilasta esittävälle tarkastuslentäjälle. Nostot olivat heikkoja ja korkeiden hinauksienkin jälkeen jokainen kurssilainen tarvitsi uuden vedon, jotta koko ohjelma ja tarkastuslennon puolen tunnin tavoiteaika saatiin täyteen.
Lentojen jälkeen oli vielä palautteenanto, mutta viimeistään tässä vaiheessa alkoi kaikilla kurssilaisilla pieni virne nousta suupieleen, kurssi alkoi vihdoin olla takanapäin. Virallisen paperisodan jälkeen siirryttiinkin saunalle ja grillille viettämään palautekeskustelua hieman vapautuneemmissa tunnelmissa.
Viikossa opittiin paljon
Kurssilla oli tiivis, hyvä yhteishenki pienen oppilasjoukon kesken. Oli mahtavaa saada tutustua uusiin ilmailijoihin muilta kentiltä. Viikko oli kuormittava, mutta samalla erittäin opettava.
Nyt tuore opettajakelpuutus taskussa se varsinainen työ vasta alkaa uusien lupakirjakurssilaisten kanssa. Peruskoulutus on harrasteilmailun kulmakivi, eikä peruskoulutusta ole ilman toimivaa lennonopettajakoulutusta.
Omasta puolestani kiitän vielä kerran kaikkia kurssin järjestämiseen osallistuneita, oli mahtavaa olla mukana hyvin onnistuneella kurssilla.