TUI fly satsaa tanakasti biopolttoaineeseen

maanantai 05.03.2018
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT TUI fly

Matkanjärjestäjä TUI ja sen lentoyhtiö TUI fly on Euroopan ensimmäinen tilauslentolentoyhtiö, joka saa käyttöönsä Boeing 737 MAX 8 -lentokoneen. Uusien koneiden myötä matkailun ja ilmailun kestävämmästä kehityksestä tulee tärkeä osa TUI:n kestävän matkailun Better Holidays, Better World -strategiaa.
TUI:n tavoitteena nousta Euroopan polttoainetehokkaiksi lentoyhtiöksi ja vähentää hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Lentoyhtiö kehittää parhaillaan strategiaa kestävämpien ilmailupolttoaineiden käytölle, Lentoposti.fi kirjoittaa.
Ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttö sopii hyvin Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n helmikuun lopussa julkistamiin kunnianhimoisiin tavoitteisiin entistä suurempien matkustajamäärien lennättämiseksi biopolttoaineita käyttävillä koneilla.

Ensimmäiset uudet koneet jo Pohjolassa

TUI Nordicin ensimmäisen Pohjoismaihin tulevan Boeing 737 MAX 8 -koneen   siirtolennolla Boeingin Seattlen tehtailta Tukholman Arlandaan tankeissa oli 30 prosenttista biopolttoainetta.
- Biopolttoaineet vähentävät merkittävästi ilmailun hiilijalanjälkeä. Testasimme yhdessä TUIn kanssa biopolttoainetta Boeing ecoDemonstrator -hankkeessa vuonna 2015, ja nyt toimituslennolla kokeilimme biopolttoainetta käytännössä", Boeing Commercial Airplanen ympäristöstrategian johtaja Sean Newsum sanoo.