Trumpin pakkolomat voivat ajaa ilmailun syöksykierteeseen

maanantai 28.01.2019
TEKSTI Markku Pervilä
KUVAT Kari Martiala

Poliittinen peli USA:n julkisen hallinnon ympärillä on sotkenut lentovuoroja varsinkin maan itäosien lentokentillä. Eniten ovat kärsineet LaGuardia New Yorkissa ja Philadelphian lentokenttä, ilmailuviranomainen FAA sanoo. Ilmailuteollisuuden etujärjestö GAMA varoittaa koko alaa uhkaavasta kaaoksesta, jos tilanne pitkittyy.
Viime viikon lopulla New Yorkin LaGuardian lentokenttä oli osan aikaa suljettuna. Kentän suurimmalla käyttäjällä Delta Air Linesilla myöhästyi ainakin 200 lentovuoroa LaGuardialla ja muilla maan koillisosan kentillä, yhtiö kertoo Flight Globalille.
Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Administration) tilastojen mukaan tilanne paheni viime viikon loppua kohti, jolloin kaaos levisi muillekin kentille, kuten Newarkin Liberty Internationalille ja Philadelphian lentokentälle.
Myös lennonjohtajien työnantajana toimiva FAA sanoo, että ainakin kahdella sen operoimalla lentokentällä henkilöstöä on viime aikoina ilmoittautunut sairaaksi tavallista enemmän.
- Yritämme värvätä lisää väkeä, ohjata lentoja muille kentille tai pidentää lentojen välisiä nousu- ja laskeutusmisaikoja, FAA sanoo tiedotteessaan.
Deltan lisäksi muutkin amerikkalaiset lentoyhtiöt ovat raportoineet aikataulujen merkittävistä muutoksista Yhdysvaltain itärannikolla. Näin on kertonut muun muassa Southwest Airlines. Sitä vastoin Chicagoa pääkenttänään pitävä United Airlines ja American Airlines eivät ole toistaiseksi kokeneet merkittäviä viivästyksiä lennonjohdon takia.
Yhdysvalloissa on käynnissä kova poliittinen vääntö muurista Meksikoa vastaan republikaanipresidentti Donald Trumpin ja demokraattien isännöimän edustajainhuoneen kesken. Trumpin Meksikon rajalle haluaman muurin kiistassa pelinappulaksi on joutunut koko maan julkinen hallinto, ja sen myötä myös ilmailun viranomaiset. Esimerkiksi lennonjohtajat ovat työskennelleet joulukuun 22. päivästä lähtien ilman palkkaa.
Viikonloppuna Trump lupasi keskeyttää julkisen hallinnon pakkolomat "ainakin kolmeksi viikoksi", mutta tilanne elää jatkuvasti. Jos Trump ei saa haluamiaan 5,9 miljardin dollarin määrärahoja muuria varten, hän on uhannut jatkaa hallinnon, ja myös lennonjohtajien, pakkolomia helmikuun puolivälissä.
Teollisuus varoittaa ilmailun syöksykierteestä