Kaikilla lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilassa, jonka toimivaltainen viranomainen on nimennyt transponderivyöhykkeeksi (TMZ), on oltava käytössä SSR-toisiotutkavastain, joka toimii A- ja C-moodissa tai S-moodissa, ellei lennonvarmistuspalvelun tarjoaja ole toisin määrännyt kyseisen ilmatilan osalta.
Liikenteen turvallisuusvirasto on vahvistanut ilmailumääräyksellä OPS M1-31 ilmatilan osat, jotka ovat transponderivyöhykkeitä ja joilla edellytetään painekorkeuden ilmoittavan transponderin käyttöä:
- Suomen lentotiedotusalue (FIR) lentopinnalla FL 95 ja sen yläpuolella
- Helsinki-Vantaan lähestymisalue (TMA) sekä lähestymisalueen EFHK TMA LOWER alapuolinen valvomaton ilmatila
- Helsinki-Vantaan lähialueen osat EFHK CTR SOUTH ja EFHK CTR NORTH
- Helsinki-Vantaan lennonjohtoalueet EFHK CTA EAST ja EFHK CTA WEST
- Helsinki-Malmin lähialue (CTR)
- Jyväskylän lähestymisalue (TMA)
- Jyväskylän lennonjohtoalue (CTA)
Valvotun ilmatilan osalta TMZ-vyöhyke on voimassa vain lennonjohtoelimen aukioloaikoina (esimerkiksi Jyväskylä TMA) tai lennonjohtoalueen ollessa aktiivinen (esimerkiksi Jyväskylä CTA). Helsinki-Malmin lähialue on kuitenkin TMZ-vyöhykettä myös lennonjohtoelimen ollessa suljettuna, koska Helsinki-Vantaan lähestymisalueen EFHK TMA LOWER alapuolinen valvomaton ilmatila on määritelty TMZ-vyöhykkeeksi.
TMZ-vaatimuksia ei sovelleta kuitenkaan moottorittomiin ilma-aluksiin, moottoroituihin liitimiin, apumoottorilla varustettuihin purjelentokoneisiin eikä itselähteviin purjelentokoneisiin. Vaatimuksia ei myöskään sovelleta ilma-aluksiin, joissa ei ole latausjärjestelmää.