lukeaksesi lehdessä julkaistut artikkelit
Kirjaudu jäsentunnuksilla

Transponderit lisääntyvät harrasteilmailussa

maanantai 26.03.2018
TEKSTI Kari Martiala ja Pekka Lylyharju
KUVAT Aki Suokas/Windcraft ja valmistajat

Trafi ei vielä edellytä harrasteilmailijoilta transponderin hankkimista, mutta käynnissä on kolmannen yksittäisen lentoaseman lennonjohtoalueen muuttaminen transponderivyöhykkeeksi, jo olemassaolevien lisäksi. Transponderin hankkimiseen on monia hyviä, ilmailun turvallisuuteen liittyviä syitä, ja myös laitteet muuttuvat yhä pienemmiksi. Maailmalla myydään jopa lennokkeihin ja droneihin sopivia transpondereita.

Suomen transponderivyöhykkeet

Kaikilla lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilassa, jonka toimivaltainen viranomainen on nimennyt transponderivyöhykkeeksi (TMZ), on oltava käytössä SSR-toisio­tutkavastain, joka toimii A- ja C-moodissa tai S-moodissa, ellei lennonvarmistuspalvelun tarjoaja ole toisin määrännyt kyseisen ilmatilan osalta.

Liikenteen turvallisuusvirasto on vahvistanut ilmailumääräyksellä OPS M1-31 ilmatilan osat, jotka ovat transponderivyöhykkeitä ja joilla edellytetään painekorkeuden ilmoittavan transponderin käyttöä:

  • Suomen lentotiedotusalue (FIR) lentopinnalla FL 95 ja sen yläpuolella
  • Helsinki-Vantaan lähestymisalue (TMA) sekä lähestymisalueen EFHK TMA LOWER alapuolinen valvomaton ilmatila
  • Helsinki-Vantaan lähialueen osat EFHK CTR SOUTH ja EFHK CTR NORTH
  • Helsinki-Vantaan lennonjohtoalueet EFHK CTA EAST ja EFHK CTA WEST
  • Helsinki-Malmin lähialue (CTR)
  • Jyväskylän lähestymisalue (TMA)
  • Jyväskylän lennonjohtoalue (CTA)

Valvotun ilmatilan osalta TMZ-vyöhyke on voimassa vain lennonjohtoelimen aukioloaikoina (esimerkiksi Jyväskylä TMA) tai lennonjohtoalueen ollessa aktiivinen (esimerkiksi Jyväskylä CTA). Helsinki-Malmin lähialue on kuitenkin TMZ-vyöhykettä myös lennonjohtoelimen ollessa suljettuna, koska Helsinki-Vantaan lähestymisalueen EFHK TMA LOWER alapuolinen valvomaton ilmatila on määritelty TMZ-vyöhykkeeksi.

TMZ-vaatimuksia ei sovelleta kuitenkaan moottorittomiin ilma-aluksiin, moottoroituihin liitimiin, apumoottorilla varustettuihin purjelentokoneisiin eikä itselähteviin purjelentokoneisiin. Vaatimuksia ei myöskään sovelleta ilma-aluksiin, joissa ei ole latausjärjestelmää.

LISÄÄ AIHEESTA