Toka ja F1Ax-luokkien kotikenttäkilpailut 2021

perjantai 28.05.2021
TEKSTI JUKKA RANTANEN
KUVAT HENRI IMMONEN JA TIMO PAJUNEN
Tokan kokonaiskilvan voittaja on Valtteri Immonen.

Aina välillä kantautuu korviin pientä purnausta siitä, että vapaastilentävät lennokit ovat karanneet tavalliselta harrastajalta saavuttamattomiin. Purnauksen kohteena ovat perinteisten SM-luokkien F1A, F1B ja F1C -lennokit. Nykyisen kilpakaluston huippuunsa viritetty tekniikka ja rakennusmateriaalit edellyttävät vankkaa tieto- ja taitopohjaa. Ihan jokaisen harrastajan kotipajalla niitä ei rakenneta. Lennättäminenkin vaatii aktiivisen kilpaurheilun kaltaista paneutumista ja harjoittelua. Tilanne on johtanut siihen, että kilpailukykyinen lennokki tai lennokit hankitaan valmiina, ja se maksaa.

Toka ja F1Ax

Toka-ja F1Ax-luokat ovat kuitenkin pysyneet kotipajarakentajien lennokkiluokkina. Styroksiseen perussiipeen perustuva rakenne on myös vasta-alkajille erinomainen vaihtoehto. Rahaakaan kyseiset luokat eivät sanottavammin vaadi. Kallein osa taitaa olla erikseen hankittava timeri, eli lentoajan rajoitin. Ja mikä parasta, vuoden kierrossa on lukuisia kilpailuja, joihin voi osallistua. Osallistumismaksuakaan ei peritä kuin vasta loppukilpailussa.

Kilpailut

Kukin kerho järjestää itsenäisesti Toka- ja F1Ax-luokkien kotikenttäkilpailut tammi–huhtikuussa kunkin kuukauden viimeisenä viikonloppuna. Tänä keväänä tosin pandemia vaikeutti monien kerhojen toimintaa, julkiset harrastetilat kun pysyivät suljettuina. Mutta isoilla aukeilla ja järvien jäillä tapahtuva kilpaileminen koettiin kuitenkin turvalliseksi tavaksi harrastaa lennokkeja. Osallistujia olikin varsin runsaasti, lähes aikaisempien vuosien malliin. Säätkin suosivat. Tosin huhtikuun kilpailussa tarjolla oli vettä, räntää, kylmää ja tuulta. Mutta osallistujamäärään nuiva sää ei mainittavammin vaikuttanut.

Ensikertalaiset yllättivät

Kaikkiaan neljässä kotikenttäkilpailussa lennätettiin yhteensä 555 kilpailulentoa. Aloittelijoita oli varsin paljon, ja mikä hienointa, myös he pärjäsivät ilahduttavan hyvin.

Yksi positiivisista yllättäjistä oli Lapuan Ilmailukerhon Lumi Jylhä. Myös Kouvolan suunnalla oli, kiitos toka-kurssin, lukuisia ensikertalaisia. Tämä onkin ensiarvoisen tärkeä asia lennokkiharrastuksen jatkumolle.

Turun suunnalla Tähkäpäät ovat suorastaan kansoittaneet F1Ax-luokan tuloslistaa. Ennen tuloslistoilta löytyi vaatimattomasti kaksi Tähkäpäätä. Nyt heitä kilpaili F1Ax-luokassa peräti viisi. Heikki tähkäpää on tehnyt hienoa työtä saadessaan nuoren polven innostumaan lennokeista.

Immosella eniten lentoaikaa

Toka-luokassa eniten lentoaikaa lennätti kevään kotikenttäkilpailuissa Kouvolan Ilmailuyhdistyksen Valtteri Immonen. Hänen liidokkinsa liiteli neljässä kotikenttäkilpailussa yhteensä 979 sekuntia. Ei ihan mennyt 1000 sekuntia rikki. Minuutteja tuosta sekuntimäärästä tulee noin16. Sijoitukset kilpailuissa olivat kolme kultaa ja yksi hopea. Melkoinen sarja! Niillä irtosi kokonaiskilpailun voitto.

Valtteri Immonen on harrastanut lennokkeja pienestä pitäen. Isä Henri Immonen on ollut lennokkien rakentamisessa apuna. Ensimmäisen tokansa Valtteri rakensi kolmen vuoden aikana, vähän kerrallaan, mikä osoittaa nuorelta mieheltä melkoista kärsivällisyyttä.

Kilpaileminen tuli harrasteeseen mukaan muutama vuosi sitten. Silloin hän osallistui F1Ax-luokkaan isänsä lennokilla, oma toka kun oli vielä työn alla.

Vapaastilentävien lisäksi Valtteri harrastaa myös RC-lennokkeja, ja kertoo lennokkien jäävän jo lennätyksen jälkeen ehjiksi.

Purjekoneellakin Valtteri Immonen on päässyt jo useamman kerran lentämään.

– Lennokkiharrastuksessa mukavinta on yhdessä tekeminen, rakentaminen ja lennättäminen. Vaikeinta harrastuksessa on lennokin saaminen puusta alas. Tosin isän avustuksella sekin onnistuu, hän kertoo

Valtteri Immonen rakentaa lennokkeja sekä kerhossa että kotona. Kerhossa on hänen mukaansa kivaa rakentaa muiden kanssa ja välillä pelata pelejä.

Valtteri Immonen aikoo harrastaa lennokkeja myös tulevaisuudessa. Hänestä lennokkikilpailuissa tärkeintä on oma onnistuminen, ei niinkään muiden voittaminen.

F1Ax-luokan kokonaiskilpailun voittaja on Timo Pajunen.

F1Ax-luokan kokonaisvoitto Pajuselle

F1Ax-luokassa kevään kotikenttäkilpailujen kokonaiskilpailun voittaja oli Timo Pajunen. Timo on pitkäaikainen lennokkiharrastaja Tampereelta. Paitsi voitostaan, Timo oli iloinen myös kuluneesta talvesta, koska lennokkikilpailut saatiin pitää pitkästä aikaa oikein vanhanajan talviolosuhteissa, oli lunta ja jäätä.

Keväistä kotikenttäkilpailujen sarjaa Pajunen pitää hyvänä. Kuukauden välein olevat kilpailut pitävät mielen vireänä. Tosin kerhohuoneiden ja rakentelutilojen sulku koronan takia on ollut vireyttä latistava asia. Mutta koko asian ydin eli lennätystoiminta on ollut sitäkin iloisempaa ja reippaampaa. Perinteisissä Näsin kilpailuissakin innostus oli kovaa. Luonnon muovaamaa lennätystilaa oli käytettävissä neliökilometreittäin, vieläpä lähes kaupungin keskustassa. Näsin kilpailuissa tulikin loistavia lentoja, ja hakumatkat hoideltiin vanhalla kunnon potkukelkalla.

Huhtikuun kilpailu pidettiin ennakkoluulottomasti Jämin lentokeskuksessa, vaikka sääennuste oli suoraan sanottuna surkea. Perillä oli kuitenkin aivan kelvollinen lennätyssää. Tuulikin oli sopivasti yläkentän kiitotien suuntainen.

Kokeneen lennokkimiehen harrastus on vakiintunut vapaastilentäviin lennokkeihin, ja nimenomaan liidokkeihin. Pajunen on rakentanut elämänsä aikana noin 35 F1A-liidokkia. Kehitys on kulkenut puurakenteista hiilikuitutekniikkaan, ja luokan haasteet ovat muuttuneet lähes ammattimaisiksi. Tästä syystä F1Ax-luokka on alkanut kiinnostaa, eikä vähiten puurakenteisuutensa takia. Lisäksi tähän lennokkiluokkaan liittyvän vuosittaisen kisakulttuurin kevyt erilaisuus, verrattuna kovakuntoiseen ja huippu-urheilulliseen F1A-meininkiin, viehättää Pajusta.

Timo Pajusen mukaan lennokkikilpailijat ovat hienoa porukkaa. Pokkaavat nöyränä kultamitalit, eivätkä siitä ylpisty, koska tietävät, että henkinen ilo vain kasvaa, kun odotellaan uusia kisoja.

Timo Pajunen on F1A:n vuoden 2003 Suomen mestari.

Lisäksi hänellä on Suomen Ilmailuliiton hopeinen ja pronssinen ansiomerkki. Maininnan ansaitsee myös Kirkkohallituksen nuorisotyön kunniamerkki. Timo Pajusen kilpailulisenssin numero on OH-294.

Perinteisesti viikkoa ennen juhannusta pidettävä Toka+F1Ax -loppukilpailu siirtyy elokuulle. Uusi ajankohta on:

21–22. 8. 2021  Jämin Lentokeskuksessa
21.8 klo 13–15 Rinnekilpailu

klo 18  Pikkuluokkien kilpailu (P-30, F1H, Ritsa, E-20)

22.8 klo 10–13 Toka+F1Ax-loppukilpailu