Timo Hyvösen kolumni: Ilmailu on monipuolista, kannustavaa ja riemukasta!

tiistai 01.11.2022
TEKSTI TIMO HYVÖNEN
Timo Hyvönen

Kesä 2022 on ollut Suomen ilmailussa hyvin monipuolinen. Tauolla olleita kilpailuja ja tapahtumia on järjestetty paljon. Olen ollut onnekas ja päässyt osallistumaan lukuisiin tapahtumiin Hangosta Sodankylään ja Porista Kuhmoon. Viimeisimpänä osallistuin Hyvinkäällä purjelentokerhomme maaliinlaskukisoihin lauantaina 17.9.2022. Siitä tulikin erittäin mukava lentopäivä isolla porukalla omasta sijoituksestani huolimatta!

Talkootyöllä rakennetut tapahtumat ovat toimineet hyvin, ja esimerkiksi Seinäjoen ilmailupäivän yleisömäärä yllätti järjestäjät positiivisesti. Aurinko toi paikalle tuhansia ihmisiä vauvasta vaariin! Tällaiset tilaisuudet ovat mainiota käytännön markkinointia ilmailun hyväksi. Järjestelykokemuksia kannattaa jakaa, ja yksi mahdollisuus tähän on Ilmailuliiton talvella jäsenille järjestämä Pulja-keskustelutilaisuus.

Yhdellä retkellä törmäsin Pudasjärven lentokentälle kesken purjelentäjien aamubriefingin. Oli hienoa seurata, miten asiallisesti ja vakavasti ilmatilojen tilanteeseen ja sään kehittymiseen keskityttiin. Oppilaita oli useampiakin ja kerhokoneiden lentovuorot jakautuivat sovussa, toisia kannustaen. Kuppilatiimaa parhaimmillaan heti aamun aluksi!

Liiton päälentonäytös oli sekä yleisön että osallistujien puolella silminnähden riemukas tapahtuma. Kun sää päästi kovimmat huimapäät ilmaan, oli yleisön reaktioita hienoa seurata. Porin porukat olivat innolla mukana, olihan edellinen päälentonäytös ollut Porissa vuonna 1979.

Parannusta harrastusmahdollisuuksiin
Kaiken tämän tuloksena toivon, että saamme Suomeen lisää ilmailijoita. Ajamme liittona voimalla ilmailupaikkojen asiaa, ja hyviä uutisia onkin kuulunut: Varkauden lentokenttä avattiin uudestaan 18.9.2022 ja Nummelan lentokentän uusi ympäristölupa on tulossa lokakuun alussa ja se sallii jatkossa vilkkaamman lentämisen.

Tämä kaikki tukee myös Suomen Ilmailuliiton yhtä päätehtävää, koulutusta. Liitto haluaa varmistaa sen, että Suomessa on lentäjiä ja lennonopettajia, ilma-alusten huoltajia ja kerhojen toimihenkilöitä. Valitettavasti lentomäärät moottoroiduilla ilma-aluksilla ovat Etelä-Suomessa pienentyneet paljon ja useita lentokoneita on myyty ulkomaille, mutta edistetään ilmailua mahdollisimman hyvin koko Suomessa.

Koulutuksen kehittämistä varten on nyt perustettu liiton koulutustoimikunta, joka arvioi kokonaisuutta sekä lajikoulutusten ja että muiden yhdistystoiminnan tarpeiden kannalta. Liitto haluaa vähentää koulutuksen päällekkäisiä kuluja. Yhdistämällä muun muassa koulutusalustoja on nähtävissä massahyötyä ja nopeita kustannusvoittoja. Asiasta kuullaan varmaan lisää keväämmällä, kun toimikunta on järjestäytynyt työhönsä.

Monipuolisuus, kannustus ja riemu ovat muuten Ilmailuliiton hienot arvot! Sellaistahan ilmailu on ja pitääkin olla – yhteisöllistä elämystä aivan omassa kolmiulotteisuudessaan.

Timo Hyvönen
Kirjoittaja on Suomen Ilmailuliiton puheenjohtaja