Tervetuloa lentonäytökseen!

torstai 03.06.2021
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ

Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös järjestetään tänä vuonna paraatipaikalla, Helsingin edustalla Kaivopuistossa. Kaivari21-lentonäytöksessä pääsee tutustumaan monipuolisesti siviili- ja sotilasilmailuun.

Erityisen ajankohtaisia ovat HX-hankkeen kandidaatit, joista yhdellä korvataan kohta 30 vuotta Suomessa käytössä olleet Hornet-hävittäjät. Yli 10 miljardin hanke on Suomen mittakaavassa merkittävä.

Helposti harrastajaksi
Kaivari21:ssä voi tutustua myös harraste- ja urheiluilmailun eri lajeihin, joita ovat muun muassa riippu- ja varjoliito, purjelento, ultrakevyt- ja moottorilento sekä lennokit ja dronet.

Ilmailua pääsee harrastamaan helposti liittymällä itseään lähinnä olevaan, Suomen Ilmailuliiton jäsenkerhoon, joita on eri puolilla Suomea. Kerhot kouluttavat uusia harrastelentäjiä ja omistavat lentokoneita, joita ne vuokraavat omakustannushintaan jäsenilleen. Toisin kuin usein luullaan, esimerkiksi silmälasit eivät ole este ilmailun harrastamiselle. Kerhomuotoisena järjestetty ilmailuharrastus on yhteisöllistä; kerhot kokoavat yhteen elämyksistä ja uuden oppimisesta nauttivia ihmisiä.

Ilmailijoita yhdistää Suomen Ilmailuliitto, joka on urheilu- ja harrasteilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö. Liitto valvoo ilmailijoiden etuja, esimerkiksi sitä, että ilmatilaa riittää harrastajillekin ansio- ja sotilasilmailun lisäksi. Liitto toimii asiantuntijana ja tekee yhteistyötä viranomaisen kanssa muun muassa ilmailumääräysten laadinnassa. Ilmailuliiton tekemä työ on yhtenäistänyt harrasteilmailun toimintatapoja, mikä on parantanut olennaisesti turvallisuutta.

Vastuullista toimintaa
Harrasteilmailu on vastuullista toimintaa. Ennen kuin ilmaan pääsee, on opiskeltava teoria- ja lentokurssit ja suoritettava tarpeelliset kokeet. Eri lajien vaatimukset poikkeavat toisistaan, eikä kaikkiin lajeihin vaadita pitkää koulutusta. Oppiminen jatkuu koko harrastuksen ajan. Jo koulutusvaiheessa sisäistetään ilmailun turvallisuuskulttuuri poikkeamaraportteineen ja se, että toimintaa säädellään viranomaismääräyksillä.

Vastuullisuutta on myös se, että Ilmailukerhot voivat kompensoida harrastustoiminnasta syntyvät hiilidioksidipäästönsä 4H-Liiton Taimiteko-toiminnan avulla. Yksittäiset ilmailijat ja kerhot laskevat, kuinka paljon lentämisestä syntyy hiilidioksidipäästöjä ja maksavat kompensaatiota sen mukaan. 4H-Liitto ostaa taimia ja palkkaa nuoria istuttamaan ne.

Ennen kuin tuhannet ihmiset ovat päässeet Kaivopuiston lentonäytökseen, on tapahtunut paljon. Tämän lehden lentonäytösteemasivuilla kerrotaan muun muassa lentonäytöksen suunnittelusta, näytöslentäjän valmistautumisesta ja näytöksen ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta.

Hyvää ilmailukesää ja lentonäytöspäivää!

Kirsi Seppälä
päätoimittaja

Katso näytöksen koneiden esittelyt kaivari21.fi-sivulta.