Tervetuloa lentonäytökseen!

perjantai 10.06.2022
TEKSTI KIRSI SEPPÄLÄ
Patrouille Suisse on tunnettu näyttävistä punavalkoisista F-5E hävittäjistä. Kuva: Perttu Karivalo

Ilmailun ystävien kesän kohokohta on Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös 18.–19. kesäkuuta Porissa. Luvassa on upeita lentoesityksiä sekä kattava siviili- ja sotilaskoneiden maanäyttely. Pori Airshow jatkaa pitkää perinnettä; ensimmäinen Ilmailuliiton lentonäytös pidettiin vuonna 1920.

Näytöksen järjestäjä Suomen Ilmailuliitto on harraste- ja urheiluilmailun valtakunnallinen keskusjärjestö, johon kuuluu noin 7400 henkilöjäsentä ja 200 yhteisöjäsentä, pääasiassa ilmailukerhoa.

Ilmailuliiton päätehtävä on edunvalvonta. Liitto neuvottelee viranomaisten kanssa lento- ja lennätyspaikkojen sekä ilmatilan käytön periaatteista, osallistuu kansallisten ilmailumääräysten valmisteluun, turvallisuustyöhön sekä kansainväliseen ilmailun yhteistyöhön.

Ilmailuliiton jäsenyys kannattaa, sillä jäsenmaksun vastineeksi saat ilmailulajit kattavan vakuutuksen, Ilmailu-lehden, kilpailulisenssit, liiton tuottamia koulutusmateriaaleja ja paljon muuta. Ilmailusta kiinnostuneen kannattaa liittyä Ilmailuliiton jäsenkerhoon, sillä kerhot järjestävät koulutusta ja vuokraavat ilmailuvälineitä. Kustannuksia pidetään kurissa talkootyöllä. Harrastuksen alkuun pääsee ilmoittautumalla valitsemansa lajin alkeiskurssille.

Ilmailu tarjoaa mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen ja elämyksiin. Ilmailijat perehtyvät käyttämiensä ilma-alusten ominaisuuksiin, ilmatilan käyttöön ja ilmailun viranomaissääntelyyn. Ilmailu kehittyy jatkuvasti, ja esimerkiksi sähkölentokoneet ja miehittämätön ilmailu yleistyvät. Myös aidontuntuinen virtuaali- ja simulaattorilentäminen on kehittynyt suurin harppauksin – tästäkin lajista kerrotaan tässä lehdessä. Esittelemme lehdessä myös harrasteilmailun lajit, joista voi kysellä lisää Ilmailuliiton teltalla Pori Airshow:ssa.

Onnistunut lento, lennätys tai laskuvarjohyppy on aina monen tekijän summa. Upeinta on jakaa nämä onnistumiset samanhenkisten ihmisten kanssa. Ilmailukerhot kokoavat yhteen nuoret, miehet ja naiset, joita yhdistää innostus ilmailuun. Kerhoissa pidetään huolta myös turvallisten toimintatapojen vakiintumisesta ja kehittämisestä. Taitavimmat ilmailijat ovat myös kilpaurheilijoita; Suomen parhaat ilmailijat kilpailevat menestyksekkäästi myös kansainvälisellä tasolla.

Moni ilmailualan ammattilainen, esimerkiksi lentäjä tai lennonjohtaja, on aloittanut harrasteilmailijana. On tavallista, että yhdestä harrasteilmailun lajista aloittanut laajentaa harrastustaan muihin ilmailulajeihin ja osan tie vie ammattiin saakka. Esimerkki tästä on lehteen haastateltu, tuore ilmavoimien komentaja, joka aloitti ilmailun nuorena purjelentokurssilla.

Moni ilmailulajeista on ympäristöystävällinen. Liitimillä ja purjekoneella lennetään aurinkoenergian voimin nousevasta ilmavirtauksesta toiseen.

Ilmailuliitto tarjoaa jäsenkerhoilleen ja henkilöjäsenilleen mahdollisuuden kompensoida harrastustoiminnasta syntyvät hiilidioksidipäästönsä 4H-liiton Taimiteko-toiminnan avulla. Ilmailijat ja kerhot laskevat, kuinka paljon lentämisestä syntyy hiilidioksidipäästöjä ja maksavat kompensaatiota sen mukaan. 4H-Liitto ostaa taimia ja palkkaa nuoria istuttamaan ne. Vastuullisuus ja turvallisuus korostuvat myös lentonäytöksen järjestelyissä.

Tervetuloa ilmailun pariin!

Kirsi Seppälä